|
Sty20 Ferrari F60 na 60-ty sezon Formuły 1Data: 2009-01-20 Ferrari F60 na 60-ty sezon Formuły 1Ferrari F60 jest pięćdziesiątym piątym modelem samochodu przystosowanego do rywalizacji w Mistrzostwach Świata Formuły 1. Symbol „F60” wybrano celowo, aby zaznaczyć udział firmy w 60-tym sezonie Formuły 1 od roku 1950.
Projekt, który oznaczony jest wewnętrznym numerem 660, przedstawia interpretację nowego regulaminu, który wchodzi w życie w tym sezonie, i zawiera wiele nowych elementów. Aerodynamika nowego bolidu została zaprojektowana pod kątem większej możliwości wyprzedzania podczas wyścigów i została opracowana we współpracy z roboczą grupą, stworzoną przez FIA o nazwie, OWG (Overtaking Working Group). Przedni spojler, który ma centralnie neutralny profil, wspólny dla wszystkich, jest zmodyfikowany tylko na krańcach, jest dużo szerszy niż w poprzednich latach. Inne aerodynamiczne elementy zostały znacząco zredukowane; tylne skrzydło jest wyższe i węższe niż poprzednio; dyfuzor został przesunięty do tyłu.
Nowe przepisy dotyczące aerodynamiki spowodowały konieczność zaprojektowania nowego zawieszenia, które w świetle nowych przepisów będą musiały sprostać zadaniu odpowiedniego przenoszenia masy na obie osie.
Projekt zawiera również dwie inne znaczące w 2209 roku zmiany, a mianowicie możliwość użycia systemu KERS, a także zastosowanie opon typu „slick” zamiast dotychczas stosowanych rowkowanych. System KERS modelu F60 został zaprojektowany przez inżynierów Ferrari wspólnie z firmą Magneti Marelli i centralnie zamontowany do silnika po tylną częścią podwozia. Powrót do opon bez bieżnika jest kolejnym efektem pracy grupy OWG jako zapowiedź wprowadzenia specjalnych klapek, które będą mogły być regulowane przez kierowcę w trakcie jazdy.
Oprogramowanie do zarządzania tym urządzeniem, jak również do systemu KERS, zostało zaprojektowane w Maranello. Skrzynia biegów została zmodernizowana tak, aby zoptymalizować efektywność aerodynamiczną samochodu. Obudowa skrzyni ponownie została wykonana z włokien węglowych i ponownie zamontowana podłużnie.
Silnik w nowym bolidzie zachowuje swoje podłużne położenie i jest kontynuacją dotychczasowego rozwiązania. Jakkolwiek przepisy narzucają wykorzystanie tylko ośmiu jednostek napędowych w ciągu całego sezonu, czyli przez 17 weekendów wyścigowych. W związku z tym maksymalne dozwolone obroty silnika zostały zmniejszone do 18000 obr/min, a przewidywany dystans dla każdej jednostki silnikowe wynosi ok. 2500 kilometrów. Ponadto dalszych modyfikacji dokonano w profilu wlotu powietrza, pozycji wtryskiwaczy i konfiguracji wydechu. Zmiany regulaminu oznaczają wzrost znaczenia środków smarujących zastosowanych w silniku i skrzyni biegów. W dalszym ciągu martwić się tym będzie firma Shell.
Techniczna specyfikacja
Podwozie
Włókna węglowe wzmacniane kompozytami plastra miodu
Półautomatyczna sekwencyjna elektronicznie sterowana skrzynia biegów typu quick-shift
Ilość biegów: 7 + wsteczny
Hamulce Brembo wentylowane z włókien węglowych
Zawieszenie niezależne
Masa 605 kg z kierowcą i płynami
Felgi BBS 13 cali (przód i tył)
System KERS stworzony przez Ferrari i Magneti Marelli
Silnik
Typ 056
Ilość cylindrów 8, 32 zawory
Blok odlany z aluminium w okładzie V 90°
Pojemność skokowa 2398 ccm
Średnica cylindra 98 mm
Waga ok. 95 kg
Elektroniczny wtrysk paliwa Magneti Marelli
Paliwo Shell V-Power ULG-66L/2
Olej silnikowy Shell
źródło: Autodrom.pl
| | |
|