|
| | | | | Gdybyś miał wątpliwości, jak sie poruszać po witrynie lub nie mógł odnaleźć jakiejś informacji, poprowadzimy Cię do interesujących Cię informacji.
Struktura strony została zaprojektowana tak, aby główny nacisk położyć na wyścigi, które odbywają się w wybranym sezonie.
Za każdym razem, gdy sezon nie został wybrany, a użytkownik szuka ogólnych informacji dotyczących Formuły 1, w panelu po lewej stronie, tuż pod logo Autodromu, pojawia się aktualna lista wyścigów, poprzez którą można dokonać szybkiego przejścia do wyników szczegółowych - pod warunkiem, że dany wyścig już sie odbył.
Gdy użytkownik wybierze interesujący go sezon, w panelu po lewej stronie pojawia się lista wyścigów, które odbyły się w wybranym sezonie i jednocześnie wyświetla się ogólny przegląd danego sezonu, a więc lista zwycięzców, skrócona tabela mistrzostw kierowców i podsumowanie sezonu, opisujące najważniejsze wydarzenia. | | | 1) Sklep z biletami na wszystkie wyścigi Formuły 1. Jeśli organizator udostępnia bilety na przyszły sezon, również można je znaleźć w naszym sklepie. Wejście do sklepu jest z każdej strony poprzez ikonę z biletami umieszczoną na prawym marginesie.
2) Wyszukiwarkę połączeń lotniczych. Dzięki niej masz swobodę w planowaniu swojej przygody z Formułą 1. Spośród wielu linii lotniczych i mnóstwa połączeń z pewnością znajdziesz lot, którym dotrzesz na wyścig.
Pamiętaj, że im wcześniej planujesz, tym tańsze są i bilety F1, i przelot. Wejście do wyszukiwarki lotów jest z każdej strony poprzez ikonę z samolotem umieszczoną na prawym marginesie.
3) Bazę danych o wyścigach Formuły 1 od 1950 roku oraz innych serii wyścigowych ostatnich lat, w tym, m.in.:
- Wyniki wyścigów: nazwiska, czasy, rekordy, pola startowe wg zespołów, wg kierowców.
- Informacje o kierowcach: osiągnięcia w F1 i innych seriach wyścigowych, sukcesy, najlepsze wyniki, biografie.
- Informacje o torach wyścigowych.
- Mistrzowie.
- Podstawowe aspekty techniczne dla każdego sezonu.
- Podsumowania sezonów .
4) Wiadomości ze świata Formuły 1: nasze obserwacje i informacje, informacje po niemiecku z Motorsport-total.com oraz wybrane wiadomości z polskich portali.
5) Opisy serii wyścigowych.
6) Adresy automobilklubów i karting klubów oraz zagranicznych szkół wyścigowych.
7) Wstępne informacje i wskazówki jak zacząć karierę kierowcy wyścigowego.
Jeśli masz wiedzę na temat danych, których brakuje w naszym serwisie, możesz przesłać nam te informacje. Nie zapomnij podać ich źródło oraz swoje nazwisko.
Jeśli chcesz pisać wiadomości o F1 lub, zwłaszcza, o innych seriach wyścigowych, skontaktuj się z nami.
Jeśli chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami w sporcie samochodowym, zwłaszcza w wyścigach, napisz do nas a my umieścimy Twoje refleksje w naszym serwisie.
Jeśli chcesz podzielić się z innymi kibicami swoimi wrażeniami z udziału w wyścigu F1 na żywo, napisz do nas a my umieścimy Twoją relację lub Twoje wskazówki w naszym serwisie. | | | Najpierw trzeba wybrać kategorię wyścigów z górnego menu znajdującego się na każdej stronie obok logo Autodromu.
Jeśli w danej kategorii mieszczą się różne serie wyścigowe, ponownie dostęp do nich będzie poprzez zakładki pojawiające się poniżej zakładek, z których skorzystaliśmy, ale nadal w górnej części strony.
Sezon wyścigowy wybieramy klikając w napis ‘wybierz sezon’ na wysokości zakładek oznaczających serie wyścigowe. Rozwija się wówczas lista roczników, dla których dostępne są wyniki z wyścigów.
Informacje szczegółowe dotyczące sezonu należy wybrać z menu po lewej i prawej stronie. Ponadto szczegóły dotyczące wyścigu ujawniają się w prawym menu po wybraniu konkretnego Grand Prix. Oprócz menu po lewej i prawej stronie, do dyspozycji są także zakładki na środku strony.
Struktura strony została zaprojektowana tak, aby główny nacisk położyć na wyścigi, które odbywają się w wybranym sezonie.
Za każdym razem, gdy sezon nie został wybrany, a użytkownik szuka ogólnych informacji, dotyczących Formuły 1, w panelu po lewej stronie, tuz pod logo Autodromu, pojawia się aktualna lista wyścigów, poprzez którą można dokonać szybkiego przejścia do wyników szczegółowych - pod warunkiem, że dany wyścig juz sie odbył.
Gdy użytkownik wybierze interesujący go sezon, w panelu po lewej stronie pojawia się lista wyścigów, które odbyły się w wybranym sezonie i jednocześnie wyświetla się ogólny przegląd danego sezonu, a więc lista zwycięzców, skrócona tabela mistrzostw kierowców i podsumowanie sezonu, opisujące najważniejsze wydarzenia.
Wskazówki dla adeptów sportu samochodowego, w tym adresy automobilklubów i karting klubów oraz szkół wyścigowych znajdują się w trzecim panelu na stronie głównej, nazwanym Kariera Kierowcy. Konkretne informacje można też wybrać z lewego menu odsłaniającego się po kliknięciu w przycisk Agencja w stopce każdej strony.
Istnieje wiele połączeń między różnymi informacjami na stronie. Dotyczy zwłaszcza wyników wyścigów , punktacji, miejsc startowych i osiągniętych rezultatów w różnych latach. Dlatego zachęcamy do zabawy danymi i klikania w różne miejsca, tak by odkryć pełnię informacji zawartych w Autodrom.pl. Prosimy również o informowanie nas w przypadku błędów lub szans na uzupełnienie zasobów. | | | Baza danych zawiera wyniki z wyścigów Formuły 1 od 1950 roku oraz wyniki innych serii wyścigowych ostatnich lat, w tym m.in.:
- wyniki wyścigów: nazwiska, czasy, rekordy, pola startowe wg zespołów, wg kierowców;
- informacje o kierowcach: osiągnięcia w F1 i innych seriach wyścigowych, sukcesy, najlepsze wyniki, biografie;
- informacje o torach wyścigowych;
- informacje o tych, którzy zdobyli tytuł Mistrza;
- podstawowe aspekty techniczne dla każdego sezonu;
- podsumowania sezonów.
Pamiętaj, że możesz swobodnie przełączać się między seriami wyścigowymi a także między danymi w ramach wyścigu czy sezonu.
Nie zapominaj o zakładkach na środku strony. | | | W każdej serii wyścigowej, która wybierasz z górnego menu, po prawej stronie ukazuje się menu, a w nim przycisk Zespoły oraz inny przycisk Kierowcy. Tam znajdziesz poszukiwane informacje. | | | Opisy wybranych serii wyścigowych znajdują się w części agencyjnej (wejście ze strony głównej, panel trzeci Kariera kierowcy, zakładka Serie wyścigowe). Daty, miejsca i wyniki konkretnych wyścigów dostępne są po wyborze serii z górnego menu a następnie wyborze konkretnego wyścigu w tej serii z lewego menu. | | | Zasady przyznawania punktów znajdziesz w opisie konkretnej serii wyścigowej w części agencyjnej (wejście ze strony głównej, panel trzeci Kariera kierowcy, zakładka Serie wyścigowe).
Wyniki konkretnego wyścigu dostępne są po wyborze serii z górnego menu a następnie wyborze konkretnego wyścigu z lewego menu. | | | Formuła 1 jest to kategoria wyścigów samochodowych, organizowanych na specjalnie do tego przygotowanych torach. Nazwa wzięła się stąd, że w przeszłości rozgrywane były wyścigi w różnych kategoriach samochodów (różnych formuł) w zależności od np. pojemności silnika czy rodzaju stosowanego nadwozia (dwumiejscowe, jednomiejscowe). Dla Formuły 1 przewidziano możliwość wprowadzenia wielu innowacji technicznych, łącznie ze specjalnie budowanymi do tego celu samochodami.
Mistrzostwa Świata Formuły 1 kierowców organizowane są od 1950 roku, a od roku 1958 również rozgrywane są w kategorii konstruktorów.
Nadrzędną władzą ustalającą zasady uczestnictwa w Mistrzostwach Świata Formuły 1 jest FIA, która zrzesza wszystkie federacje samochodowe z całego świata. | | | Punktacja i inne zasady wyścigów Formuły 1 znajdują się w zakładce „Regulamin sportowy” w dziale ‘Formuła 1’ (górne menu obok logo Autodromu) po wyborze przycisku ‘Regulamin’ z menu po prawej stronie. Wówczas zakładkami na środku strony można przełączać się między regulaminem technicznym a sportowym. | | | Informacje o torach (opis, położenie, rekordy) znajdują się w opisie każdego Grand Prix. Konkretny wyścig trzeba wybrać z lewego menu w dziale ‘Formuła 1’ ( górne menu obok logo Autodromu) lub przez zakładkę ‘Wyścigi’ w menu po prawej stronie (rozwinie się wówczas lista wyścigów). Klikając w konkretne Grand Prix, np. GP Australii otrzymujemy informacje o torze Albert Park, na którym odbywa się ten wyścig. | | | O tym decyduje regulamin techniczny, który można znaleźć w dziale ‘Formuła 1’ (górne menu obok logo Autodromu) po wyborze przycisku ‘Regulamin’ z menu po prawej stronie. Wówczas zakładkami na środku strony można przełączać się między regulaminem technicznym a sportowym.
O aspektach technicznych w Formule 1 i innych seriach wyścigowych można też przeczytać w części agencyjnej, klikając w zakładkę ‘Serie wyścigowe’ na stronie głównej w trzecim, wyróżnionym panelu nazwanym ‘Kariera kierowcy’. | | | W dziale ‘Formuła 1’ (wejście z górnego menu obok logo Autodromu) mamy dwa menu po lewej i jedno po prawej stronie. Z górnego menu po lewej stronie należy wybrać konkretny wyścig, wówczas z menu po lewej stronie można przełączać się między szczegółami, m.in.: czasy uzyskane w kwalifikacjach, pola startowe, przebieg okrążenie po okrążeniu, wyniki. W dolnym menu po lewej stronie polecamy również ‘F1 Wiadomości’. Klasyfikacja ogólna oraz informacje o zespołach, kierowcach itp. można znaleźć w menu po prawej stronie wracając do informacji ogólnych o bieżącym sezonie. | | | Oczywiście. Wybierz serię i sezon, w którym startował a następnie wejdź w zakładkę Kkierowcy w prawym menu i wyszukaj konkretne nazwisko. Czytając informacje kierowcy, nie zapomnij odkryć wszystkich aspektów jego kariery klikając w zakładki na środku strony.
****
| | | Autodrom - powierzchnia wydzielona i urządzona specjalnie z przeznaczeniem dla prób i zawodów samochodowych; tor stały, zwykle posiadający pochylone zakręty, umożliwiający pokonywanie ich z dużą prędkością. Podobnie tor wyścigów konnych nazywany jest hipodromem a motocyklowych – motodromem. | | | TAK. Jest istotna różnica i nie wolno mylić tych pojęć ani stosować ich wymiennie.
W rajdach istotą jest pokonać wyznaczony odcinek trasy jak najszybciej i bezbłędnie, zatem ścigamy się z czasem i wyzwaniami trasy a nie z rywalami, chociaż ostatecznie chodzi o to by ich zwyciężyć. Zawodnicy są wypuszczani na trasę w odstępach czasu, nie wszyscy jednocześnie.
W wyścigach istotą jest nawiązanie bezpośredniej rywalizacji z innymi zawodnikami, kiedy wszyscy mają takie same warunki na torze i takie same lub zbliżone warunki techniczne. W wyścigach wszyscy starują jednocześnie.
Rajd to impreza sportowa lub turystyczna polegająca na przebyciu określonej trasy w oznaczonym czasie. Zwycięża ten, kto przebył ją najszybciej, przy czym w rajdach samochodowych za błędy doliczany jest czas, co wydłuża ostateczny wynik przebycia trasy. Rajd samochodowy zwykle przebiega etapowo, po każdym etapie kierowcy rajdowi zdobywają kolejne punkty za zajęte pozycje; najwyższa suma punktów ze wszystkich etapów stanowi o mistrzostwie w danym sezonie rajdowym.
Wyścigi samochodowe to impreza sportowa polegająca na wyścigu samochodów o specjalnej konstrukcji, prowadzonych przez zawodowych kierowców wyścigowych, na zamkniętych torach wyścigowych, również spełniających określone wymagania. W każdym sezonie kierowcy odbywają kilka wyścigów a za każdy wyścig kierowca a czasem również konstruktor samochodu, zdobywają kolejne punkty za zajęte pozycje, najwyższa suma punktów ze wszystkich etapów stanowi o mistrzostwie w danym sezonie wyścigowym odpowiednio w kategorii kierowców lub konstruktorów. Jest wiele kategorii wyścigów samochodowych, zależnych od konstrukcji samochodów, dopuszczalnej pojemności silnika, nawierzchni toru, długości dystansu, a także liczby kierowców (jeden lub dwóch, ze zmianą lub bez) oraz reguł wyścigu. | | | IRL czyli Indy Racing League to amerykańska seria wyścigów samochodowych, zatem, podobnie jak wszystkie amerykańskie serie wyścigowe, nie podlega FIA w przeciwieństwie do Formuły 1, która jest całkowicie podporządkowana Międzynarodowej Federacji Samochodowej.
Wyścigi F1 odbywają się w wielu państwach Europy i świata, GP USA pojawia się i znika z kalendarza wyścigów Formuły 1. Natomiast wyścigi IRL odbywają się głownie w USA, wyjątek stanowi od niedawna Japonia. Zatem F1 to tory o różnym kształcie i z dużą liczbą zakrętów, a IRL to przede wszystkim tory owalne.
Główną różnicę stanowią zasady rywalizacji. W IRL może startować kilku kierowców z danego zespołu a w F1 istnieje ograniczenie do dwóch kierowców z każdego zespołu. Za to w F1 jest swoboda w doborze dostawcy silnika i podwozia. W IRL wszystkie silniki i podwozia są takie same. Pojemność silników w IRL wynosi 3.5 litra, paliwem jest etanol a w F1 mamy silnik 2.4 l i benzynę.
Spośród wielu innych regulaminowych różnic warto jeszcze wspomnieć, że w przeciwieństwie do F1, gdzie punkty zdobywa tylko pierwszych 8 kierowców, w IRL przyznaje się je każdemu, kto ukończył wyścig a oprócz tego dodatkowe punkty za najszybsze okrążenie, za największą liczbę okrążeń na prowadzeniu i za najlepszą pozycję startową. | |