|
| | | | | | | | | | Koło Naukowe PWR Racing Team powstało w 2009 roku na Politechnice Wrocłąweskiej i od samego początku prężnie się rozwija. Co roku budujemy nowy bolid, który następnie startuje w międzynarodowych zawodach Formuła Student. Do tej pory zbudowaliśmy już 10 samochodów, a 11. jest w fazie wykonawstwa i zostanie ukończone w ciągu najbliższych tygodni. Jednocześnie trwa już faza designu kolejnego auta, które jako pierwsze w historii Koła będzie bolidem elektrycznym z systemami jazdy autonomicznej.
Ponad dekadę temu kilkunastu studentów postanowiło założyć niewielkie koło, zajmujące się budową samochodów wyścigowych. Obecnie jesteśmy już 80-osobowym Zespołem, stanowiącym jedno z największych i najbardziej utytułowanych Kół Naukowych na Politechnice Wrocławskiej. Kolejny rok z rzędu uzyskaliśmy również status Koła Strategicznego, w finale zajmując pierwsze miejsce wśród pozostałych kół.
Wiedza i doświadczenie zdobywane przez lata, ale przede wszystkim pasja do inżynierii i zamiłowanie do motorsportu sprawiają, że konstruowane przez nas pojazdy ścigają się i wygrywają na największych torach wyścigowych w Europie i na świecie. Niejednokrotnie udowodniliśmy już drzemiący w nas potencjał, stając na podium najbardziej prestiżowych zawodów inżynierskich na świecie. Najważniejsze osiągnięcia z ostatnich lat to:
Bolid RTX - sezon 2018/2019:- 2. miejsce w klasyfikacji generalnej Formula Student Czech Republic 2019
- wyróżnienie w kategorii Business Presentation Formula SAE Michigan 2020
Bolid RT09 - sezon 2017/2018:- 2. miejsce w klasyfikacji generalnej Formula Student Czech Republic 2018
- 3. miejsce w klasyfikacji generalnej Formula SAE Italy 2018
- 1. miejsce w kategorii Acceleration Formula Student Czech Republic 2018
Bolid RT08 - sezon 2016/2017:- 1. miejsce w klasyfikacji generalnej Formula SAE Italy 2017
- 3. miejsce w klasyfikacji generalnej Formula Student Czech Republic 2017
- 1. miejsce w kategorii Acceleration Formula SAE Italy 2017
- 1. miejsce w kategorii Acceleration Formula Student Czech Republic 2017
Jak buduje się jeden z najlepszych bolidów klasy Formula Student w Europie?
Prace nad budową nowego bolidu zaczynają się jeszcze w trakcie trwania poprzedniego sezonu. Przede wszystkim wybierany jest nowy Zarząd Koła (w skład którego wchodzi Lider Zespołu oraz Lider Techniczny) oraz Liderzy poszczególnych działów. Nasze Koło dzieli się na 7 działów. Są to:- Aerodynamic - odpowiada za zaprojektowanie całego pakietu aerodynamicznego
- Suspension - wykonuje układy hamulcowe, pedalierę oraz stabilizatory
- Chassis - zajmuje się elementami konstrukcji nośnej, ergonomią oraz bezpieczeństwem kierowcy podczas jazdy
- Powertrain - zajmuje się sercem bolidu, czyli silnikiem, zarówno spalinowym, jak i elektrycznym
- Electronics - projektuje system elektroniczny kierownicy, jednostki głównej bolidu oraz koordynuje pracę ponad 100 czujników umieszczonych w bolidzie
- Autonomy - najmłodszy z działów, jego zadaniem jest zaprojektowanie systemów jazdy autonomicznej, które pozwolą na jazdę bolidu bez kierowcy
- Marketing - dba o odpowiedni wizerunek i promocję Zespołu oraz współpracuje ze sponsorami
Następnie opracowujemy harmonogram sezonu, obejmujący budowę samochodu oraz start w zawodach. Jest on podzielony na kilka części:- faza conceptu - opracowanie założeń koncepcyjnych nowego bolidu
- faza designu - zaprojektowanie wszystkich części bolidu
- faza wykonawstwa - właściwa budowa bolidu
- faza testów - wykonanie testów gotowego pojazdu na torze wyścigowym
Sezon kończy się udziałem w zawodach Formuła Student, podczas których rywalizujemy z drużynami z całego świata w konkurencjach statycznych i dynamicznych.
W jury zasiadają eksperci ze świata inżynierii, w szczególności z branży automotive. Musimy wykazać się szczegółową wiedzą na temat naszego auta, a także ogólną dotyczącą mechaniki, kinematyki, dynamiki, elektroniki i wielu innych dziedzin inżynierii.
--
Więcej informacji o zespole PWR Racing i jego pracy również na www.formulastudent.pl i www.racing.pwr.wroc.pl.
| |
Inne artykuły z tego tematu: | | |
|