|
Lis25 Opis silnika KTM 530 EXC | | | | Opis silnika KTM 530 EXC | | | | | | Sercem bolidu jest silnik zaadaptowany z motocykla - KTM 530 EXC. Jest to jednocylindrowa, wysokoobrotowa jednostka o pojemności 510 cm3 i sportowym charakterze. Cechuje się kompaktowością, niską masą oraz wysoką mocą. Moc z wału przekazywana jest poprzez mokre wielotarczowe sprzęgło oraz pięciostopniową przekładnię.
Ze względu na restrykcje narzucone przez organizatora, moc została ograniczona do około KM przy obr/min, a prędkość maksymalna bolidu dostrojona przełożeniami do 120km/h.
Obniżenie mocy odbywa się poprzez zastosowanie zwężki w układzie dolotowym mającej na celu ograniczenie przepływu masowego powietrza.
Owe obostrzenia wymusiły przeprojektowanie układu dolotowego na system o zmiennej długości kanału dolotowego. Układ w zależności od zmiany obrotów zmienia położenie kątowe portu zdawczego poruszającego się wewnątrz kanału dolotowego, dopasowując długość drogi powietrza do prędkości obrotowej silnika. Pozwoliło to na osiągniecie efektu nabudowania ciśnienia w układzie i zaowocowało poprawą mocy oraz przebiegiem momentu obrotowego w funkcji obrotów.
Silnik zasilany jest układem wtrysku pośredniego składającym się z wysokociśnieniowej pompy oraz jednego wtryskiwacza.
Sterowanie układem paliwowym oraz zapłonem odbywa się poprzez oprzyrządowanie firmy MOTEC oraz zespół czujników. Pozwala to na dowolny dobór parametrów układów, poprawiając tym samym charakterystyki silnika.
Silnik chłodzony jest płynem poprzez, wykonaną na zamówienie, chłodnicę oraz wspomagający wiatrak, umieszczony na jej przedniej stronie. Pompa płynu chłodzącego napędzana jest mechanicznie wprost z silnika.
Na potrzeby zastosowania silnika w bolidzie modyfikacjom poddany został układ smarowania. Zastosowana została sucha miska olejowa z zewnętrznym zbiornikiem oleju oraz dodatkowa pompa oleju. Układ taki pozwala na znaczne obniżenie silnika w ramie, a co za tym idzie poprawy własności jezdnych.
Układ dolotowy, jak i wydechowy, zostały zaprojektowane przy pomocy narzędzi CAD.
Dodatkowo, w celu zoptymalizowania przepływu, użyto metody CFD, co pozwoliło na zminimalizowanie strat liniowych oraz związanych z geometrią samego układu.
| | | źródło: PWR Racing Team
|
| | |
|