|
Gru08 Przeniesienie napędu | | | | | | | Układ przeniesienia napędu został zoptymalizowany w celu dobrego wykorzystania momentu płynącego z jednostki napędowej. Założenia wstępne do wyznaczenia charakterystyk trakcyjnych i dynamicznych zostały sformułowane w oparciu o nasze cele oraz przy uwzględnieniu ograniczeń nałożonych przez regulamin.
Stosunkowo duży moment, mała masa silnika oraz jego korzystna charakterystyka pozwoliła na takie dobranie przełożeń przekładni głównej, aby w zależności od rozgrywanej konkurencji osiągnąć jak najlepsze czasy. Sama realizacja przeniesienia napędu odbywa się za pomocą przekładni łańcuchowej z zastosowaniem łańcucha typu 520. Moment zostaje przekazany na mechanizm różnicowy o podwyższonym tarciu wewnętrznym. Zastosowana konstrukcja to przekładnia planetarna walcowa o zębach śrubowych.
Wykorzystanie mechanizmu różnicowego o podwyższonym tarciu wewnętrznym pozwala na ?inteligentny? rozdział momentu na koła w zależności od aktualnej przyczepności. Zaletą jest to, że cały układ nie wymaga żadnej elektroniki a rozdział momentu odbywa się bez udziału kierowcy, samoczynnie dzięki zastosowanej konstrukcji/geometrii kół zębatych mechanizmu różnicowego.
Przeniesienie napędu z dyferencjału na koło odbywa się za pomoc półosi napędowej, która połączona jest zarówno z piastą, jak i mechanizmem różnicowym za pomocą trójramiennego przegubu synchronicznego. Sama półoś wykonana jest z włókna węglowego, co daje bardzo dużą sztywność układu przeniesienia napędu. Jest to zjawisko niepożądane ze względu na udarową charakterystykę obciążenia układu, jednak waga samego elementu znacząco rekompensuje, a nawet zachęca, do zastosowania tego typu materiału.
| |
| | |
|