Autodrom Główna Kontakt Agencja
 
  AUTODROM : Formuła Student

O Agencji
Współpraca
Kontakt
..
Kalendarz
FAQ
 
Lis25

Opis układu kierowniczego

Opis układu kierowniczego
STEERING, czyli UKŁAD KIEROWNICZY

Układ kierowniczy bolidu RT09 jest prostym układem z łamaną kolumną kierowniczą, przekładnią zębatkową oraz dwoma drążkami kierowniczymi łączonymi bezpośrednio do ramion zwrotnicy. Cały układ kierowniczy ma przełożenie 5:1, co jest przełożeniem dość typowym dla bolidów Formuły Student.

Kierownica jest przymocowana do kolumny kierowniczej za pomocą mechanizmu typu snap-off własnego projektu. Może być w każdej chwili zdjęta, co odpowiada wymogom regulaminu konkursu. Projekt bazuje na rozwiązaniach stosowanych w mechanizmach dostępnych w sprzedaży, konkretnie na blokowaniu przez „wciśnięcie” kulek w rowek wyfrezowany na wałku. W celu zminimalizowania wagi, zostały tu zastosowane stopy aluminium.

Kolumna kierownicza składa się z rurek z włókna węglowego. W miejscu łamania kolumny zaprojektowano podwójny przegub cardana. Ramiona i krzyż tego przegubu są stalowe a pozostałe elementy aluminiowe, łączeń dokonuje się za pomocą śrub. Rozwiązanie to zmniejsza wagę oraz koszty wykonania przegubu, niestety tym samym pogarsza się sztywność i wytrzymałość, stąd pomysł, by w przyszłych bolidach zastosować inne rozwiązanie.

Przekładnia kierownicza jest przekładnią zębatkową o zębach prostych. Główny cel, jaki zamierzano osiągnąć projektując ją, to zminimalizowanie rozmiarów i wagi. Dlatego obudowa oraz listwa przesuwna zostały zaprojektowane jako elementy ze stopu aluminium. Zębatkę, która musi być elementem stalowym, mocuje się do listwy za pomocą śrub. Koło zębate wyfrezowane jest bezpośrednio na stalowym wałku łożyskowanym przed i za kołem.

Drążki kierownicze wykonane są z rurek z włókna węglowego. Na obu końcach mają głowice przegubowe o niewielkich wymiarach i są łączone zarówno do listwy przekładni jak i do ramion zwrotnic za pomocą śrub.

Przekładnia kierownicza oraz drążki umiejscowione są na dole ramy za przednią osią. Aby umieścić przekładnię jak najniżej, w ramie wykonano specjalne „oczka”, przez które przechodzą drążki kierownicze. Rozwiązanie to pomimo swoich zalet (obniżenie środka ciężkości oraz zwiększenie przestrzeni wewnątrz ramy) powoduje znaczne obniżenie sztywności ramy, dlatego też nie będzie stosowane w przyszłości.

źródło: PWR Racing Team
 
 
Dodaj do:
Facebook
|
Zakładki Google
|
Delicious
|
Twitter
|
Wykop

GŁÓWNA :: O AGENCJI :: WSPÓŁPRACA :: FAQ :: KALENDARZ :: KONTAKT