|
Lis25 Geometria zawieszenia | | | | Geometria zawieszenia | | | | | | Geometria zawieszenia determinuje zachowanie się pojazdu w czasie jazdy. Dobór odpowiednich wartości i parametrów decyduje o tym, czy auto jest nadsterowne, podsterowne, jak będzie zachowywać się w czasie pokonywania zakrętów, jak i podczas przyspieszania i hamowania. Odpowiednia geometria zawieszenia jest jednym z najważniejszych elementów w samochodzie sportowym. Typem użytego zawieszenia jest zawieszenie dwu-wahaczowe , nierównoległe o różnej długości wahaczy. Powodem użycia tego typu rozwiązania jest jego prostota, mała masa oraz szeroka możliwość regulacji i doboru punktów mocowań.
Przy projektowaniu bolidu RT09 głównym celem w czasie projektowania było ustalenie położenia chwilowego środka obrotu dla całego pojazdu.
Punkt ten powinien znajdować się nad powierzchnią jezdni możliwie jak najniżej. Geometria wahaczy i punkty mocowań zostały tak dobrane, by podczas ruchu zawieszenia w trakcie jazdy, uzyskać jak najmniejsze wartości zmiany kąta pochylenia kół względem jezdni, w celu utrzymania jak największej powierzchni styku opony z jezdnią czyli przyczepności. Zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie ma możliwość regulacji kąta pochylenia kół w zakresie od 0 do -3 stopni dla osi przedniej oraz od 1 do -2 stopni dla osi tylnej. Parametry takie jak anti dive oraz anti squat determinujące zachowanie się pojazdu w czasie przyspieszania i hamowania (przechyły wzdłużne pojazdu) ustalono na 50%. Do wyznaczenia wymienionych tu wartości posłużył program obliczeniowy firmy "Lotus".
| | | źródło: PWR Racing Team
|
Parametry zawieszenia RT09 | |
|
|
|
|
|
|
| | |
|