Autodrom Główna Kontakt Agencja
 
  AUTODROM : Formuła Student

O Agencji
Współpraca
Kontakt
..
Kalendarz
FAQ
 
Lis25

Wytrzymałość ramy

Wytrzymałość ramy
Bardzo duże znaczenie w Formule Student ma bezpieczeństwo. Rama, jako element przenoszący obciążenia, powinna być wytrzymała oraz ukształtowana w sposób chroniący ciało kierowcy przed uderzeniem czołowym, bocznym oraz dachowaniem. W tym celu wbudowano w nią pewne elementy, mające przejąć energię ewentualnego uderzenia. Należą do nich obręcze ramy (kolor czerwony na rysunku powyżej), boczna strefa uderzenia (kolor zielony) oraz strefa chroniąca nogi kierowcy (kolor żółty).

Rama jest projektowana w systemach CAD w środowisku 3D, obliczenia wytrzymałościowe w oprogramowaniu bazującym na Metodzie Elementów Skończonych.

Konstrukcja jest analizowana na skręcanie (zachowanie ramy w zakręcie), przyspieszenie przy rozpędzaniu bolidu, hamowaniu (zakres odkształceń sprężystych) oraz crash test (uderzenie czołowe - zakres sprężysto-plastyczny).

Poniżej przedstawiono przykładowe wyniki obliczeń dla skręcania ramy bolidu RT09.

źródło: PWR Racing Team
 
 
Dodaj do:
Facebook
|
Zakładki Google
|
Delicious
|
Twitter
|
Wykop

GŁÓWNA :: O AGENCJI :: WSPÓŁPRACA :: FAQ :: KALENDARZ :: KONTAKT