Autodrom Główna Kontakt Agencja
 
 FORMUŁA 1 Sezon 2010
 Sezon 2010 +
--

F1 Bilety
F1 Wiadomości
F1 Sezony
F1 Mistrzowie
F1 Technika
F1 Baza Wyników
..
Kalendarz
FAQ
Pomoc do sklepu

Regulamin

 Regulamin Techniczny 2010
Układ: V8 
Kąt rozwarcia: 90° 
Moc: 770 KM 
Obr.: 18000/min max
Silnik
Układ: V8
Kąt rozwarcia: 90°
Moc: 770 KM
Obr.: 18000/min max
Silnik bez doładowania o pojemności maksymalnie 2400ccm w układzie cylindrów V8.
Ograniczenie maksymalnych obrotów do 18000 obr/min.

Każdy kierowca może używać wymiennie tylko 8 silników w ciągu całego sezonu. Jeśli konieczne jest użycie dodatkowego silnika, kierowca zostaje ukarany przesunięciem o 10 pól startowych w tył stawki w pierwszym wyścigu, podczas którego użyty został dodatkowy silnik.

Jeśli konieczne jest użycie dwóch dodatkowych silników w czasie jednego wyścigowego weekendu, kierowca zostaje ukarany przesunięciem o 10 pól startowych w tył stawki w pierwszym wyścigu, podczas którego użyty został dodatkowy silnik oraz w wyścigu następnym.

Zmiana kierowcy w trakcie sezonu nie uprawnia do nowej puli silników. Każdy silnik jest oznaczony przed pierwszym użyciem oraz po każdym wyścigu tak, aby można było stwierdzić czy i kiedy silnik był używany. Za użycie silnika uznaje się przekroczenie linii serwisowej (wyjazd z alei serwisowej na tor).

System KERS
Bolid może być wyposażony w jeden system KERS. Maksymalna moc pojedynczego systemu nie może być większa niż 60 kW. W trakcie wyścigu system nie może być doładowywany podczas postoju serwisowego (w pit stopie). Uwalnianie energii musi być pod całkowitą kontrolą kierowcy i zachodzić wyłącznie na torze w trakcie okrążenia. Uwalniana energia nie może przekroczyć 400 kJ na jednym okrążeniu.

System KERS w sezonie 2010 jest zabroniony.
 
Przekładnia
Skrzynia biegów
Przekładnia
Każdy kierowca może używać tylko jednej skrzyni biegów w ciągu czterech kolejnych weekendów wyścigowych. Każda zmiana przekładni wiąże się z utratą pięciu pól startowych przez kierowcę.
Zmiana ustawień nowej skrzyni biegów w stosunku do poprzedniej kosztuje utratę kolejnych pięciu pól startowych.

Jeśli zawodnik nie ukończy którejkolwiek imprezy weekendu wyścigowego z powodu takiej awarii skrzyni biegów, której nie da się naprawić, wówczas kierowca może wymienić skrzynię biegów przed następnym startem bez utraty pozycji startowej.
Nieukończenie wyścigu z innych powodów nie upoważnia do wymiany skrzyni biegu, chyba, że był to czwarty kolejny weekend wyścigowy z tą skrzynią.

Za użycie skrzyni biegów uznaje się przekroczenie linii serwisowej. Zmiana kierowcy w trakcie czterech kolejnych weekendów wyścigowych nie uprawnia do zmiany skrzyni biegów.
 
szer.: 288-320 przód 
szer.: 365-380 tył 
śred.: 660-670 
typ: gładkie (slick)
Opony
szer.: 288-320 przód
szer.: 365-380 tył
śred.: 660-670
typ: gładkie (slick)
Jest tylko jeden dostawca: Bridgstone, wybrany przez FIA na cały sezon i nie można używać innego.

Opony na tor suchy są typu slick, czyli gładkie, bezbieżnikowe.
Producent przygotowuje na cały sezon opony z różnych mieszanek: supermiękkiej, miękkiej, średniej i twardej. Do każdego wyścigu wybierane są dwa rodzaje mieszanek na tor suchy.
Zestaw bardziej miękki ma zielony pasek odróżniający je od opon twardszych.
Na suchym torze każdy kierowca musi użyć obu typów opon.

Opony mogą być wypełnione powietrzem lub azotem.
Wszystkie opony na początku weekendu mają nadany kod paskowy, co pozwala FIA monitorować sposób używania opon i daje wiedzę na temat ewentualnych odstępstw od regulaminu.

Liczba zestawów do jazdy na nawierzchni suchej (dry) wynosi 11.
Zestaw weekendowy obejmuje nie więcej niż:

- 11 zestawów do jazdy na nawierzchni suchej (dry),
   czyli 6 zestawów wykonanych z mieszanki bardziej twardej   i 5 zestawów mieszanki bardziej miękkiej,
- 4 zestawy do jazdy po nawierzchni wilgotnej (intermediate),
- 3 zestawy do jazdy po nawierzchni mokrej (wet).

Opon typu "wet" i "intermediate" używa się wyłącznie po ogłoszeniu "mokrej nawierzchni" przez dyrektora wyścigu. Opony te są bieżnikowane, a głębokość rowków jest ściśle określona regulaminem.

W przypadku ulewnego deszczu, kiedy wyścig zaczyna się jazdą za samochodem bezpieczeństwa, wówczas użycie tych opon typu "wet" jest obowiązkowe.

Zmiana kierowcy w trakcje imprezy nie upoważnia do zmiany liczby zestawu.

W czasie treningu i kwalifikacji kierowca może użyć nie więcej niż po dwa zestawy każdego typu opon do nawierzchni suchej.
Najszybszych 10 kierowców w kwalifikacjach musi do wyścigu wystartować na tych samych oponach, których używali w części trzeciej kwalifikacji.
 
Tylny spojler szerokość: 75 cm
Tylny spojler wysokość: 95 cm
Przedni spojler szerokość: 180 cm
Przedni spojler prześwit: 7.5 cm
Aerodynamika
Tylny spojler szerokość: 75 cm
Tylny spojler wysokość: 95 cm
Przedni spojler szerokość: 180 cm
Przedni spojler prześwit: 7.5 cm
Budowa bolidu: materiały, wymiary, położenie i zakres są ściśle określone regulaminem. Każdy element aerodynamiczny musi odpowiadać tym wymaganiom. Zatem rozbudowane zestawy skrzydeł przednich, tylnych i bocznych muszą mieć ustalone wymiary i położenie.

Pod żadnym pozorem nie pozwala się na urządzenia i konstrukcje, których celem jest przybliżenie resorowanej część bolidu do podłoża oraz, z małym wyjątkiem, umieszczanie ich poniżej ustalonej dla bolidu płaszczyzny odniesienia.
 
Wygląd samochodu
Wygląd samochodu
Wygląd samochodu
Zespół musi wystawić dwa samochody w takich samych barwach wyścigowych, których nie wolno modyfikować przez cały sezon. Wszelkie zmiany wyglądu w trakcie sezonu muszą uzyskać najpierw zgodę FIA.

Numer wyścigowy kierowcy musi być dobrze widoczny z przodu samochodu a nazwisko kierowcy na zewnętrznej stronie nadwozia. Nazwa zespołu i jego emblemat muszą być umieszczone na „nosie” samochodu.

Żeby odróżnić dwa bolidy tego samego zespołu, kamery umieszczone na szczycie nadwozia muszą być pomalowane na jaskrawo żółto i jaskrawo czerwono – inaczej na każdym z dwóch samochodów.
 
Tankowanie podczas wyścigu zabronione
Tankowanie
Tankowanie podczas wyścigu zabronione
Uzupełnianie paliwa może odbywać się tylko w wyznaczonych dla zespołu garażach (box’ach). Kierowca może pozostać w samochodzie podczas tankowania, o ile używany do tego system uzupełniania paliwa został zaakceptowany przez FIA. Silnik musi być w tym czasie wyłączony. Zespół tankujący musi nosić ubrania chroniące przed ogniem a za samochodem musi asystować ktoś obsługujący gaśnicę.

W trakcie wyścigu nie wolno dolewać ani usuwać paliwa z bolidu. Paliwo można uzupełniać w dowolnej ilości w trakcie treningów i podczas sesji kwalifikacyjnych oraz między nimi.

Zabronione jest tankowanie bolidu podczas wyścigu.

Bolidy wysposażone są w większy 250-litrowy zbiornik paliwa, który umożliwia przejechanie całego dystansu wyścigu.
 
Zmiana samochodu
naprawa
poprawki
Zmiana samochodu, naprawa, poprawki
Zmiana samochodu
naprawa
poprawki
Każdy kierowca może mieć jednocześnie nie więcej niż dwa samochody gotowe do użytku. Samochodu nie można zmienić jeśli wyścig rozpoczął się, ale możliwa jest wymiana podwozia w sytuacji, gdy podczas wyścigu ulegnie ono takiemu uszkodzeniu, którego nie da się naprawić.

Jeśli zmiana samochodu lub jego modyfikacja nastąpiła między kwalifikacjami a wyścigiem, wówczas kierowca musi startować z linii serwisowej (pit lane).

Zmiana skrzyni biegów powoduje przesunięcie o 5 miejsc startowych w tył stawki a silnika o 10 lub zupełnie na koniec stawki.

Praca mechaników

Mechanicy mogą pracować wyłącznie w specjalnie wyznaczonym miejscu zwanym Parc Fermé, gdzie zaparkowane są wszystkie bolidy od momentu kiedy pierwszy raz opuszczą garaże w czasie kwalifikacji aż do rundy formującej przed startem w dniu wyścigu. Ich działania są ograniczone do czynności ściśle wytyczonych przez regulamin jak zmiana opon czy odpowietrzenie hamulców. Uzupełnienie paliwa możliwe jest tylko według ustalonych reguł podobnie jak niewielkie zaledwie poprawki przedniego skrzydła.

Kontrola

W sobotę od 18.30 do 8.30 w niedzielę jest czas na pomiary, weryfikacje i ważenie pod czujnym okiem komisarza technicznego, samochody nie mogą już opuszczać wyznaczonego obszaru. Taka kontrola ma oczywiście zapobiegać wprowadzaniu poprawek tuż przed wyścigiem, bo mogłyby mieć duży wpływ na jego wynik. Wyjątek stanowią modyfikacje wynikające z warunków pogodowych, np. gdy kwalifikacje na suchej nawierzchni poprzedzają wyścig na mokrej nawierzchni lub odwrotnie. Wówczas FIA pozwala zespołom na dokonywanie odpowiednich zmian.
 
Ważenie i kontrola
Ważenie i kontrola
Ważenie i kontrola
Do każdego wyścigu powołany jest specjalny zespół, który w czasie całego weekendu weryfikuje wszystkie startujące samochody pod względem bezpieczeństwa i zgodności z regulaminem technicznym.

Pierwsza weryfikacja następuje w czwartek przed treningiem. Samochód, który nie przejdzie badań, nie może uczestniczyć w treningu.

Jeśli podczas weekendu zespół dokonywał modyfikacji lub jeśli bolid uległ wypadkowi, musi być poddany dodatkowej weryfikacji. Bolid w ciągu weekendu jest ważony kilkakrotnie - wybiórczo w czasie treningów i kwalifikacji oraz zawsze po wyścigu. Za naruszenie tego punktu regulaminu kierowca może ponieść karę w postaci utraty czasu w kwalifikacjach lub wykluczenia z wyścigu.

Jednym z regulaminowych wymagań technicznych jest minimalna waga bolidu, która wynosi 605 kg razem z kierowcą.

W sezonie 2010 zwiększono minimalną wagę z 605 do 620 kg.
 
Testy
Testy
Testy
W sezonie zespół może wykonać nie więcej niż 15 000 km testów w roku kalendarzowym, wyłącznie w miejscach zaakceptowanych przez FIA. Testy na torze nie mogą być wykonywane między pierwszym tygodniem wyścigowym w sezonie a końcem roku kalendarzowego. Akcje promocyjne nie podlegają tym wymaganiom i nie są wliczane do testów ale już treningi juniorów i testy aerodynamiczne są obwarowane dozwoloną liczbą dni i przedziałem czasowym wyznaczonym na ich wykonanie w roku kalendarzowym.

Testy w tunelu aerodynamicznym nie mogą być przeprowadzane na modelach, których wymiary przekraczają 60% rozmiarów rzeczywistych a maksymalna dozwolona prędkość w takim tunelu to 50m/s.

Testom przygląda się obserwator wysłany przez FIA, dlatego co roku ustalany jest plan testów poszczególnych zespołów. Samochody przeprowadzające testy muszą być wyposażone w zaakceptowane przez FIA standardowe jednostki kontrolne, co ułatwia pracę obserwatorów i dostarcza informacji FIA.
 
 
 

GŁÓWNA :: O AGENCJI :: WSPÓŁPRACA :: FAQ :: KALENDARZ :: KONTAKT