Autodrom Główna Kontakt Agencja
 
 FORMUŁA 1 Sezon 2008
 Sezon 2008 +
--

F1 Bilety
F1 Wiadomości
F1 Sezony
F1 Mistrzowie
F1 Technika
F1 Baza Wyników
..
Kalendarz
FAQ
Pomoc do sklepu

Regulamin

 Regulamin Techniczny 2008
Układ: V8
Kąt rozwarcia: 90°
Moc: 750 KM
Obr.: 19000/min max
Silnik
Układ: V8
Kąt rozwarcia: 90°
Moc: 750 KM
Obr.: 19000/min max
Każdy kierowca może używać tylko jednego silnika w ciągu dwóch kolejnych weekendów wyścigowych obejmujących: treningi, kwalifikacje i wyścig. Jeśli zmiana silnika jest konieczna przed rozpoczęciem kwalifikacji, kierowca zostaje ukarany przesunięciem o 10 pól startowych w tył stawki.

Jeśli zmiana silnika nastąpiła po kwalifikacjach, kierowca zostaje ukarany przesunięciem na koniec stawki. Jeśli kierowca nie ukończy wyścigu z powodu awarii silnika, której nie da się naprawić, wówczas kierowca może wymienić silnik przed następnym wyścigiem, bez utraty pozycji startowej. W roku 2008 kierowca nie ponosi konsekwencji za wymianę silnika, jeśli wymienia go po raz pierwszy w sezonie, o ile nie jest to finałowy wyścig o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej.
 
Sekwencyjna
Półautomatyczna
7-biegowa
Skrzynia biegów
Sekwencyjna
Półautomatyczna
7-biegowa
Każdy kierowca może używać tylko jednej skrzyni biegów w ciągu czterech kolejnych weekendów wyścigowych. Każda zmiana skrzyni biegów wiąże się z utratą pięciu pól startowych przez kierowcę.

Jeśli zawodnik nie ukończy wyścigu z powodu awarii skrzyni biegów, której nie da się naprawić, wówczas kierowca może wymienić skrzynię biegów przed następnym wyścigiem bez utraty pozycji startowej.
 
szer.: 305-355 przód
szer.: 365-380 tył
śred.: 660-670
typ: rowkowane
Opony
szer.: 305-355 przód
szer.: 365-380 tył
śred.: 660-670
typ: rowkowane
Jest tylko jeden dostawca opon: firma Bridgstone i nie można używać innego.

Zestaw weekendowy obejmuje:
- 14 zestawów do jazdy na nawierzchni suchej, po 7 każdego typu;
- opony te mają po cztery rowki i odstępy, głębokość rowków jest ściśle określona;
- zestaw bardziej miękki ma biały pasek specjalnie na potrzeby widowiska;
- na suchym torze zespół musi użyć obu typów opon.
- 4 zestawy do jazdy po nawierzchni mokrej; takich opon używa się dowolnie w czasie kwalifikacji i wyścigu, z wyjątkiem treningów kiedy używa się ich wyłącznie po ogłoszeniu stanu "mokrej nawierzchni" przez dyrektora wyścigu.
- 3 zestawy do jazdy w warunkach wyjątkowych; takich opon również używa się dowolnie w czasie kwalifikacji i wyścigu, z wyjątkiem ulewnego deszczu, kiedy wyścig zaczyna się jazdą za samochodem bezpieczeństwa, wówczas użycie tych opon jest obowiązkowe.

Wszystkie opony na początku weekendu mają nadany kod paskowy, co pozwala FIA monitorować sposób używania opon i daje wiedzę na temat ewentualnych odstępstw od regulaminu.
 
Tylny spojler szerokość: 100 cm
Tylny spojler wysokość: 80 cm
Przedni spojler szerokość: 140 cm
Przedni spojler prześwit: 15 cm
Aerodynamika
Tylny spojler szerokość: 100 cm
Tylny spojler wysokość: 80 cm
Przedni spojler szerokość: 140 cm
Przedni spojler prześwit: 15 cm
FIA stale kontroluje sposób umieszczania i kształt elementów aerodynamicznych tak, aby ograniczyć prędkości na zakrętach, a jednocześnie ułatwić zawodnikiem wyprzedzanie.

Z tego względu zestawy skrzydeł przednich, tylnych i bocznych muszą mieć ustalone wymiary i znajdować się w określonych regulaminem miejscach. Przednie skrzydło jest bardzo rozudowane i umieszczone na określonej wysokości a tylne przesunięte do przodu w stosunku do wymiarów i ustawień jakie miałoby w przypadku uzyskania największej efektywności aerodynamicznej.
Również odpowiedni profil musi mieć dyfuzor umieszczony w podwoziu bolidu w okolicach tylnego zawieszenia. W ten sposób m.in. ogranicza się predkości rozwijane na torze.
 
Wygląd samochodu
Wygląd samochodu
Wygląd samochodu
Zespół musi wystawić dwa samochody w takich samych barwach wyścigowych, których nie wolno modyfikować przez cały sezon. Wszelkie zmiany wyglądu w trakcie sezonu muszą uzyskać najpierw zgodę FIA.

Numer wyścigowy kierowcy musi być dobrze widoczny z przodu samochodu a nazwisko kierowcy na zewnętrznej stronie nadwozia. Nazwa zespołu i jego emblemat muszą być umieszczone na „nosie” samochodu.

Żeby odróżnić dwa bolidy tego samego zespołu, kamery umieszczone na szczycie nadwozia muszą być pomalowane na jaskrawo żółto i jaskrawo czerwono – inaczej na każdym z dwóch samochodów.
 
Tankowanie
Tankowanie
Tankowanie
Uzupełnianie paliwa w trakcie treningów może odbywać się tylko w garażach (box’ach) zespołu i garażach wyznaczonych przez FIA a w trakcie kwalifikacji i wyścigu wyłącznie w granicach linii serwisowych.

Kierowca może pozostać w samochodzie a silnik może być włączony podczas tankowania, o ile jest używany do tego system uzupełniania paliwa zaakceptowany przez FIA. Podczas takiego tankowania zespół tankujący musi nosić ubrania chroniące przed ogniem a za samochodem musi asystować soba obsługująca gaśnicę.

Paliwo można uzupełniać w dowolnej ilości w trakcie treningów, dwóch pierwszych sesji kwalifikacji Q1 i Q2 oraz podczas wyścigu.

Nie wolno tankować między zakończeniem trzeciej części kwalifikacji Q3 a rozpoczęciem wyścigu oraz w trakcie trzeciej sesji kwalifikacyjnej.

Kierowca musi wystartować do wyścigu z taką ilością paliwa, z jaką ukończył kwalifikacje. Jeśli kierowca zaczyna trzecią część kwalifikacji i nie może jej ukończyć z powodu braku paliwa, wówczas zespół musi zgłosić FIA ilość paliwa niezbędną do zatankowania.

Zawodnicy, którzy nie mogą uczestniczyć w trzeciej części kwalifikacji Q3, muszą na piśmie poinformować FIA o ilości paliwa, jaka będzie zatankowana do samochodu. Takie uzupełnienie paliwem może się odbyć dopiero po zwolnieniu samochodu z Parc Fermé w dniu wyścigu.

Wstrzymanie wyścigu

Uzupełnianie paliwa w czasie, gdy wyścig jest wstrzymany, jest zabronione, chyba że wstrzymanie wyścigu zastało kierowcę wjeżdżającego na linię serwisową, bądź będącego już na niej.
 
Zmiana samochodu
naprawa
poprawki
Zmiana samochodu, naprawa, poprawki
Zmiana samochodu
naprawa
poprawki
Każdy kierowca może mieć jednocześnie nie więcej niż dwa samochody gotowe do użytku. Samochodu nie można zmienić jeśli wyścig rozpoczął się, ale możliwa jest wymiana podwozia w sytuacji, gdy podczas wyścigu ulegnie ono takiemu uszkodzeniu, którego nie da się naprawić.

Jeśli zmiana samochodu lub jego modyfikacja nastąpiła między kwalifikacjami a wyścigiem, wówczas kierowca musi startować z linii serwisowej (pit lane).

Zmiana skrzyni biegów powoduje przesunięcie o 5 miejsc startowych w tył stawki a silnika o 10 lub zupełnie na koniec stawki.

Praca mechaników

Mechanicy mogą pracować wyłącznie w specjalnie wyznaczonym miejscu zwanym Parc Fermé, gdzie zaparkowane są wszystkie bolidy od momentu kiedy pierwszy raz opuszczą garaże w czasie kwalifikacji aż do rundy formującej przed startem w dniu wyścigu. Ich działania są ograniczone do czynności ściśle wytyczonych przez regulamin jak zmiana opon czy odpowietrzenie hamulców. Uzupełnienie paliwa możliwe jest tylko według ustalonych reguł podobnie jak niewielkie zaledwie poprawki przedniego skrzydła.

Kontrola

W sobotę od 18.30 do 8.30 w niedzielę jest czas na pomiary, weryfikacje i ważenie pod czujnym okiem komisarza technicznego, samochody nie mogą już opuszczać wyznaczonego obszaru. Taka kontrola ma oczywiście zapobiegać wprowadzaniu poprawek tuż przed wyścigiem, bo mogłyby mieć duży wpływ na jego wynik. Wyjątek stanowią modyfikacje wynikające z warunków pogodowych, np. gdy kwalifikacje na suchej nawierzchni poprzedzają wyścig na mokrej nawierzchni lub odwrotnie. Wówczas FIA pozwala zespołom na dokonywanie odpowiednich zmian.
 
Ważenie i kontrola
Ważenie i kontrola
Ważenie i kontrola
Do każdego wyścigu powołany jest specjalny zespół, który w czasie całego weekendu weryfikuje wszystkie startujące samochody pod względem bezpieczeństwa i zgodności z regulaminem technicznym.

Pierwsza weryfikacja następuje w czwartek przed treningiem. Samochód, który nie przejdzie badań, nie może uczestniczyć w treningu.

Jeśli podczas weekendu zespół dokonywał modyfikacji lub jeśli bolid uległ wypadkowi, musi być poddany dodatkowej weryfikacji. Bolid w ciągu weekendu jest ważony kilkakrotnie - wybiórczo w czasie treningów i kwalifikacji oraz zawsze po wyścigu. Za naruszenie tego punktu regulaminu kierowca może ponieść karę w postaci utraty czasu w kwalifikacjach lub wykluczenia z wyścigu.

Jednym z regulaminowych wymagań technicznych jest minimalna waga bolidu, która wynosi 605 kg razem z kierowcą.

 
Testy
Testy
Testy
W sezonie zespół może wykonać nie więcej niż 30 000 km testów, wyłącznie w miejscach zaakceptowanych przez FIA. Treningi juniorów i akcje promocyjne nie podlegają tym wymaganiom i nie są wliczane do testów. Testom przygląda się obserwator wysłany przez FIA, dlatego co roku ustalany jest plan testów poszczególnych zespołów. Od roku 2008 samochody przeprowadzające testy muszą być wyposażone w zaakceptowane przez FIA standardowe jednostki kontrolne, co ułatwia pracę obserwatorów i dostarcza informacji FIA.
 
 
 

GŁÓWNA :: O AGENCJI :: WSPÓŁPRACA :: FAQ :: KALENDARZ :: KONTAKT