Force India gotowy do rywalizacji
Zespół Force India jako dziewiąty zaprezentował swój samochód na sezon 2010. Dzień przed debiutem na torze w Jerez Adrian Sutil i Tonio Liuzzi odsłonili swoją nową maszynę oznaczoną symbolem VJM03. Ponownie bolid pomalowany będzie w hinduskie kolory, czyli biały, zielony i pomarańczowy. Jak prawie wszystkie samochody , także i VJN03 ma zamontowany w tylnej części charakterystyczny pionowy statecznik poprowadzony aż do tylnego spojlera.
Tak jak i RedBull, który przedstawi swój model w środę, hinduski zespół nie uczestniczył w pierwszych testach sezonu na torze w Walencji. Szef projektantów Mark Smith nie robi z tego większego problemu. Obserwując inne zespoły nie zauważył niczego, nad czym nie pracowałby jego zespół lub co mogłoby wprowadzić niepokój.
"Model VJM03 z punktu widzenia filozofii projektu jest zdecydowanie ewolucją modelu VJM02", wyjaśnia Smith. "Jesteśmy zadowoleni z obranego kierunku, dlatego postanowiliśmy raczej rozwijać w dalszym ciągu naszą ideę i nie dokonywać większych zmian." Mimo to zespół musiał wprowadzić kilka poprawek. Ze względu na zakaz tankowania podczas wyścigu zwiększono pojemność zbiornika paliwa. "Można samochód albo wydłużyć, albo poszerzyć, a my zastosowaliśmy kombinację tych rozwiązań."
Ma to więc wpływ na projekt mechaniczny, aerodynamiczny i na dyfuzor. "Pomimo zakazu stosowania podwójnego dyfuzora od roku 2011 musieliśmy polepszyć nasze rozwiązania w tym obszarze, gdyż podwójny dyfuzor jest kluczowym elementem w bolidzie", podkreśla Smith i zaznacza, że tegoroczny model przejął po poprzedniku wszystkie zalety zachowania na torach o małej sile docisku i jednocześnie poprawiono zachowanie na pozostałych obiektach. "Sądzimy, że posiadamy bardzo efektywny samochód."
"Naszym celem jest kontynuowanie tendencji wzrostowej z poprzedniego sezonu", powiedział szef zespołu Vijay Mallya. "Nie przesadzę, jeśli powiem, że rok 2009 był dla nas rokiem nadzwyczajnym." Szczególnie wyścig w Belgii pozostał wszystkim w pamięci, gdzie Giancarlo Fisichella najpierw zdobył Pole Position, a później uległ jedynie Raikkonenowi na Ferrari. Z tego doświadczenia zespół będzie czerpał nadal i wchodzi w nowy sezon mentalnie wzmocniony.
"Mam nadzieję, że będziemy kontynuować postępy. Do tej pory osiągnęliśmy jedno podium, ale mam nadzieję, że za rok o tej porze będziemy rozmawiać o większej liczbie punktów i miejsc na podium." Mallya jest ponadto przekonany, że jego zespół może to osiągnąć. "Dlaczego nie zawiesić sobie poprzeczki wysoko?"
Również Adrian Sutil spodziewa się po nowym sezonie wiele dobrego. "2010 jest dla nas bardzo ważnym sezonem i jesteśmy bardzo optymistycznie nastawieni. W tym roku bardzo ważnym jest, aby od samego początku osiągnąć pewną stabilność formy." Jego celem jest zamieszać w środku stawki i być konkurencyjnym już w pierwszym wyścigu w Bahrajnie. "Po raz pierwszy wszystko idzie zgodnie z planem i po raz pierwszy mogę od samego początku pokazać na co stać mnie i mój samochód."
Dla Toniego Liuzzi będzie to pierwszy pełny sezon. "Po półtorarocznej służbie jako kierowca testowy czuję się przygotowany mentalnie i fizycznie. Moim celem jest być mocnym i stabilnym punktem w zespole i dostarczać mechanikom możliwie jak najwięcej informacji." Jako cel Liuzzi wyznacza sobie także jak najczęściej zdobywać punkty. "Być może będziemy mogli również osiągnąć nieco więcej, jeśli wszystko zadziała."
Kierowca serii DTM - Szkot Paul di Resta - będzie, obok Sutila i Liuzziego, trzecim kierowcą w zespole. Będzie odgrywał rolę kierowcy testowego w niektórych piątkowych treningach a nawet i w wyścigach, i tym sposobem uzbiera niezbędne doświadczenie do możliwego przyszłego debiutu w sezonie 2011. We środę i czwartek Liuzzi odbędzie pierwsze testy nowym bolidem, a w piątek kierownicę VJM03 przejmie Adrian Sutil. Di Resta ma zaplanowany cały dzień na testy 17 lutego.
Dane techniczne Force India VJM03
Chassis: włókno węglowe.
Zawieszenie: aluminium I wzmocnione włóknem węglowym wahacze. Wewnątrz bolidu montowane sprężyny, amortyzatory i stabilizatory.
Rozstaw osi: 3500 mm
Rozstaw kół przód: 1480 mm
Rozstaw kół tył: 1420 mm
Wysokość: 950 mm
Całkowita długość: 4900 mm
Całkowita masa: 620 kg
Felgi: BBS kute wg specyfikacji Force India
Silnik: Mercedes Benz V8 2400 ccm
Przekładnia: McLaren Racing 7-biegowa, półautomat., 'e-shift'
Olej silnikowy: Mobil 1
Świece zapłonowe: NGK
Sprzęgło: AP Racing z materiałów węglowych
Hamulce: AP Racing
Amortyzatory: Penske
źródło: motorsport-magazin.com