| Postawa za kierownicą jest bardzo ważną, choć bardzo zaniedbaną współcześnie kwestią. Młodym kierowcom wydaje się, że siedzenie "na luzaka" albo "z zimnym łokciem", w dodatku bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, podkreśla wyczynowy charakter jego umiejętności. Co ciekawe, ale nie uczy się postawy za kierownicą na kursach na prawo jazdy.
Tymczasem jeździć dobrze, znaczy dobrze czuć samochód a nawet stanowić z nim jedność. Nie można tego osiągnąć przyjmując złą postawę za kierownicą a przede wszystkim tak nie można kontrolować samochodu.
Głowa i kręgosłup wyprostowane
Prawidłowo ułożone ciało jest wyprostowane i przylegające do siedzenia, szczególnie ważny jest odcinek lędźwiowy i kość ogonowa, które absolutnie muszą dotykać fotela. Najważniejsze podczas prowadzenia samochodu jest to, co widzisz i to, co czujesz. Wyprostowana sylwetka daje swobodę obserwacji a myślom i zmysłom w takiej pozycji pracuje się najlepiej. Pełna koncentracja a zatem i kontrola jest możliwa tylko wtedy, gdy jesteś wyprostowany, bo wtedy ciało i umysł są w stanie odbierać wszystkie bodźce i szybko na nie reagować. Ciało przylegające do siedzenia w pełni odczuwa wszystkie reakcje samochodu, zwłaszcza w tak podstawowych sytuacjach jak hamowanie, przyspieszanie czy wchodzenie i wychodzenie z zakrętu. Wszystko, co robi samochód jest przenoszone na ciebie poprzez siedzenie, kierownicę i pedały. Właściwe ułożenie ciała to takie, które pozwala zmaksymalizować koncentrację i doznania przekazywane przez samochód. Siedzenia w samochodach wyścigowych nie zawsze pozwalają na wyprostowaną pozycję ale ważne jest, by utrzymać ciało w pozycji najlepiej pozwalającej utrzymać trzeźwość umysłu i dającej największe doznania jazdy.
Pasy bezpieczeństwa, oprócz swojej podstawowej roli, pełnią jeszcze jedną - pomagają utrzymać prawidłową pozycję w fotelu. W ciasnych zakrętach, podczas hamowania pasy trzymają cię blisko siedzenia, nie tracisz więc dodatkowej energii i koncentracji na to, by w ogóle się w nim utrzymać. Sportowe zabezpieczenia często unieruchamiają również całą górną część tułowia, a przede wszystkim ramiona. Wszystko to z powodów, o których mowa była powyżej. Musisz czuć reakcje samochodu, nie tracić koncentracji i szybko reagować. Jeśli potrzebujesz podążać za torem ruchu samochodu w zakręcie, przechylaj lekko głowę, nigdy cały tułów a zwłaszcza nie górną część, nie ramiona. Nie męcz się, pozostań świadom wszystkiego co dzieje się z samochodem i każdej sytuacji na drodze czy na torze.
Ręce na kierownicy
Ważna jest też odległość rąk od kierownicy. Nie mogą one być ani zbyt mocno zgięte, ani zbyt wyprostowane. Przy wyprostowanych rękach, bardziej obciążone są ramiona, wkładasz więcej siły w każdy manewr a przede wszystkim tracisz na precyzji. Kiedy ciało jest zbyt blisko kierownicy, nie ma wystarczająco dużo miejsca na manewry, co ma znaczenie zwłaszcza podczas wyścigu lub nieprzewidzianych sytuacji na drodze, kiedy liczy się każda sekunda. Zalecane jest więc odrzucenie wszelkich skrajności. Kiedy siedzisz swobodnie w samochodzie, powinieneś móc równie swobodnie oprzeć swój nadgarstek na górze kierownicy. Podczas jazdy ręce trzymasz na godzinach 9 i 3, w łokciach ugięte są pod kątem 120 do 140 stopni. Taka postawa pozwala w pełni kontrolować samochód i w razie potrzeby, szybko reagować.
Trzeba też pamiętać, żeby nie ściskać kierownicy zbyt mocno, bo wtedy męczą się ręce a potem ramiona i kark, człowiek staje się zmęczony i mniej uważny. Słowo "trzymać" też ma zwoje znaczenie, bo nie wystarczy opierać się jedną ręką, jak często widzimy. Pewne trzymanie kierownicy obiema dłońmi daję wiedzę o reakcjach samochodu, podobnie jak przyleganie dolnej części kręgosłupa do siedzenia. W takcie manewru ręce muszą pozostać na miejscu, nie przesuwaj ich po obwodzie kierownicy. Dzięki temu zawsze wiesz gdzie jest prosta i dostajesz więcej informacji od samochodu.
Jeśli potrzebujesz większego skrętu w prawo, przełóż prawą rękę na godzinę 11, nadal trzymając lewą rękę na godzinie 9, to pozwoli ci łatwo skręcić w lewo, kiedy będziesz prostował skręt; podobnie przy ciasnym skręcie w lewo, przełóż lewą rękę na godzinę 1 pozostawiając prawą rękę na godzinie 9.
Nogi na pedałach
Właściwe ułożenie nóg to właściwa kontrola samochodu, właściwa z nim komunikacja. Od pracy nóg zależy posłuszeństwo samochodu. Po pierwsze upewnij się, że całe stopy (nie tylko palce) swobodnie dosięgają pedałów podczas, gdy ręce i nogi są lekko ugięte. W sportowych samochodach możliwa jest regulacja pedałów, w samochodach seryjnych, rzadko to się zdarza, więc musisz wypracować najlepszą dla siebie pozycję. Nawet kiedy wciskasz którykolwiek pedał do końca, noga nadal powinna być lekko ugięta. Podobnie jak w przypadku rąk, nogi nie mogą być za bardzo zgięte ani za bardzo wyprostowane, trzeba unikać skrajności.
Lewa noga, kiedy jej nie używasz, musi być oparta obok pedału. W niektórych samochodach jest specjalny podnóżek, w innych nie ma w ogóle miejsca na stopę i trzeba zadowolić się nadkolem. Bez względu na warunki, lewa stopa musi odpoczywać, kiedy jej nie potrzebujesz.
Operowanie prawą stopą czy to podczas hamowania, czy podczas jazdy wymaga ćwiczeń, tak byś wiedział jak mocno musisz naciskać by uzyskać żądany efekt. Z pewnością jednak wciskanie pedałów musi być delikatne i płynne. Ostre ruchy wywołują ostrą reakcję samochodu a w konsekwencji często utratę kontroli nad nim. Pamiętaj więc o płynności wszystkich ruchów za kierownicą. Musisz być pewny i opanowany a pomoże Ci w tym właściwa pozycja podczas jazdy. | |