| Jules Mettetal, członek kartingowego zespołu Birel ART, prowadzonego przez byłego kierowcę wyścigowego Giorgio Pantano, dołączył do znakomitej listy zwycięzców "Volant Winfield", ustalając najszybsze czasy okrążeń w trzech z czterech finałowych sesji. Wprawdzie w 3. sesji został pokonany przez imponującą jazdę Nicky Haysa, ale nikt nie mógł "doskoczyć" do jego jego wzorcowego czasu okrążenia z sesji pierwszej.
Syn Philippe'a Mettetala, który w 1975 roku zbudował Forda Tecma dla Jean'a Ragnottiego do startu w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, był przez ostatnie trzy lata członkiem FFSA Academy, zarządzanej przez Christophe'a Lolliera, tym samym idąc w ślady Pierre'a Gasly'ego, Anthoine'a Hubert czy Victora Martins'a.
Przygotowując się do startu w "Volant Winfield" trenował na symulatorze FFSA i testował w Le Mans po tym, jak pogrzebał swoje nadzieje na wygraną w Akademii Richarda Mille (ostatecznie zdobytą przez Enzo Valente) - utratą kontroli nad bolidem i obrotem wokół osi - błędem, który według Lolliera, był dla niego cenną lekcją.
"To, co dziś pozwoliło mu wygrać "Volant Winfield", to umiejętność jazdy w bardzo szybkim w tempie bez popełniania błędów. Ciężko pracowaliśmy w symulatorze nad tym, aby wywierał na siebie nieco więcej presji jednocześnie zachowując koncentrację i dzięki temu mógł poradzić sobie z obecną sytuacją. Pokazał nam, że radzi sobie z tym doskonale."
Priorytetem Lolliera podczas spotkania z Mettetalem było skupienie się na jego studiach i przygotowaniach fizycznych, co pomogło mu stać się jednym z najlepszych młodych studentów Akademii. Jednak nie jest za tym, aby na tak wczesnym etapie nakładać na niego wielkie oczekiwania.
"Jesteśmy prawie na początku jego kariery, więc wciąż musimy z nim pracować, aby był naprawdę gotowy do rozpoczęcia rywalizacji" - mówi. W tej chwili ma duży potencjał i z pewnością może zrobić coś wspaniałego, ale jest jeszcze zbyt wcześnie, aby prognozować, w jakim tempie się będzie rozwijał."
Jak zaznacza Jarno Trulli, to od samego Mettetala w dużej mierze zależy, jak daleko ten młody chłopak w tym sporcie będzie w stanie zajść.
"To jest dopiero początek drogi, a nie punkt docelowy." - mówi. "Jeśli przeprowadzimy ponownie ten sam test jutro, nie masz pewności, że znów zwycięży i wcale nie dlatego, że na to nie zasługuje, ale gdy prowadzisz samochód musisz być na szczycie swoich umiejętności za każdym razem. Teraz to od niego zależy, czy tę daną mu szansę właściwie wykorzysta, słuchając ludzi, ucząc się i doskonaląc jako osoba i jako zawodnik. Kierowca to nie tylko ktoś, kto prowadzi samochód, ale to ktoś, kto umie się komunikować, rozumie techniczne aspekty tego sportu i jest gotowy do wejścia w sytuację, w której musi się ciągle doskonalić. Prowadzenie samochodu jest prawdopodobnie ostatnią rzeczą, którą musisz robić!"
Od autora:
Jules Mettetal sezon 2019 spędził w Mistrzostwach Francji F4 zajmując 12-tą pozycję w klasyfikacji.
Zwycięzcą Mistrzostw został jego rywal ze szkoły Winfield - Francuz Hadrien David.
| |