Aktywność jest najważniejszą rzeczą. Nie ważne, ile masz wiedzy i doświadczenia. Zacznij robić cokolwiek i jeśli Ci sięspodoba, to zaangażujesz się bardziej. Aby połknąć bakcyla nie trzeba wiele.
Zacznij od zabawy!
1. Zabawa
Najprostrzą formą nauki jest zabawa. Zdolności motoryczne rozwijają się bardzo wcześnie, warto więc przed młodym człowiekiem stawiać zadania, które uczą go nie tylko chodzić, ale również jeździć w sposób naturalny. Jazda plastikowym samochodem, kiedy trzeba odpychać się nogami a potem kręcić kierownicą, wesołe miasteczko z gokartami lub kluby gokartowe, a wreszcie prototypy wykonane w garażu, quady i karting to pierwsze stopnie, ktorych przebycie jest ważne w rozwoju zdolności przyszłego mistrza.
2. Karting
W Polsce jest wiele
klubów kartingowych. W każdym można zdobywać niezbędne doświadczenia i wiedzę, ale tylko Kluby Kartingowe zrzeszone przez Polski Zwiazek Mnotorowy dają przepustkę do dalszej drogi, chociażby ze względu na licencję potrzebna do startów w zawodach. Naturalnie można próbowac rownież w innych krajach, lecz tam sprawa wygląda podobnie.
certyfikat
Do uzyskania licencji potrzebny jest certyfikat czyli świadectwo zdania egzaminu praktycznego i teoretycznego w zakresie spotru kartingowego. Egzaminy są organizowane przez kluby. Trzeba znać regulaminy kartingowe i umieć poruszać się po torze w sposób zgodny z tymi regulaminami, np. odpowiednio zachowywać się względem sygnalizacji świetlnej, flag, dublerów, itd. Egzamin kosztuje, stawka jest ogłaszana przez PZM raz w roku, trzeba też zapewnić sobie własny sprzęt (bolid, ubranie, etc.).
licencja
Licencje wydaje Polski Zwiazek Motorowy na podstawie certyfikatu i specjalnego formularza.
Formularz zawiera:
- dane ubiegającego się o licencję, w tym przynależnośc klubową,
- w przypadku osób niezrzeszonych potwierdzenie tych danych przez właściwy dla miejsca zamieszkania Zarząd Okręgowy PZM,
- oświadczenie o znajomości regulaminów i zasad uczestnictwa w zawodach kartingowych oraz zobowiązanie do uczestnictwa,
- zgodę opiekunów ubiegającego się o licencję na uprawianie przez niego sportu kartingowego,
- oświadczenie lekarza o braku przeciwskazań do uprawiania sportu kartingowego,
- załączniki do formularza: zdjęcie, odpis aktu urodzenia, kopia dowodu wpłaty na konto ZG PZM lub ZO PZM.
Istnieją cztery stopnie licencji kartingowej:
- JUNIOR - dla zawodników między 8 a 15 rokiem życia; 8 lat trzeba ukończyć przed dniem pierwszych zawodów w sezonie; ta licencja wygasa z dniem otrzymania licencji senior.
- SENIOR - dla zawodników, którzy ukończyli 15 rok życia najpóźniej w pierwszym półroczu w roku kalendarzowym uzyskania licencji.
- MIEDZYNARODOWA - są różne stopnie, kategorie i grupy licencji międzynarodowej zależne od wieku zawodnika, rodzaju zawodów, w jakich uczestniczy i pojemności silnika.
- SPONSORSKA - kiedy mamy sponsora i chcemy go promować w dokumentach zawodów; nie można jednak uzyskać więcej niż jedną licencję sponsorską w sezonie; taką licencję uzyskuje się mając już licencję senior lub junior.
zawody
Wszystkie zawody kartingowe muszą odbywać się za zgodą i wiedzą PZM lub FIA - instytucji pełniącej te same zadania na skalę międzynarodową. Organizacje te ustalają regulaminy i wystawiają władze wyścigów. Stąd kalendarz imprez kartingowych odbywających się w Polsce i zagranicą najlepiej sprawdzić bezpośrednio na stronach PZM (
Kalendarze).
Na ogół startuje się z własnym wyposażeniem, łącznie z bolidem, czasem bolid jest dostarczany przez organizatora lub klub, czasem też można go wypożyczyć na sezon. Startując do zawodów trzeba liczyć się z kosztami wpisowego, obsługi technicznej, kosztów przewozu bolidu i akomodacji (hotel, podróż, ...).
3. Szkolenia
W Polsce wlaściwie nie ma szkoleń na kierowcę wyścigowego. PZM prowadzi kursy uprawniające do uzyskania licencji wyścigowej. Żeby odbyć taki kurs trzeba być zrzeszonym w automobilklubie lub klubie będącym członkiem PZM. Sam kurs organizują tylko cztery polskie Automobilkluby: Wielkopolski, Kielecki, Rzemieślnik i Toruński Klub Motorowy. O szczegóły należy pytać bezpośrednio w tych placówkach.
Ponadto szkolenia w Polsce zwykle sprowadzają się to do wynajęcia toru i próbach pokonania go własnym bolidem, według własnego planu. Polscy trenerzy i instruktorzy jazdy wyścigowej to wyłącznie działacze PZM. Zagraniczni trenerzy uczą za granicą na licznych kursach oferowanych przez wyspecjalizowane szkoły jazdy sportowej. Polecamy
szkoły zagraniczne ze względu na kompletne szkolenia teoretyczne i praktyczne zwykle prowadzone przez byłych kierowców wyścigowych.
4. Wyścig
licencja
Licencję wyścigową zdobywa się w Polsce podobnie jak kartingową. Zatem trzeba należeć do klubu zrzeszonego w PZM, odbyć kurs by uzyskać certyfikat, na podstawie certyfikatu i opinii klubu oraz aktualnych badań lekarskich ubiegać się o licencję. Ponownie wyróżnia się kilka stopni licencji w zależności od zawodów i kraju, w którym odbywają się.
Osoby zameldowane w krajach Europy Zachodniej mogą uzyskać licencję tych krajów po odbyciu płatnego szkolenia w wybranych szkołach wyścigowych, co znacznie skraca ścieżkę. O szczegóły należy pytać bezpośrednio w szkołach.
w kraju
Start w zawodach w Polsce jest możliwy wyłącznie wtedy, gdy należy się do klubu stowarzyszonego z PZM, odbędzie się specjalny kurs a następnie uzyska licencję oraz odpowiednio wcześnie zgłosi do zawodów. Należy też liczyć się z kosztami poniesionymi na tzw. wpisowe oraz ze wszelkimi kosztami związanymi z wyposażeniem zawodnika. W tej kwestii rzadko pomagają kluby, dlatego należy szukać własnych środków lub sponsorów.
Kalendarz imprez organizowanych pod patronatem PZM (podobnie jak w kartingu, tylko takie mogą się odbywać) nie jest zbyt wypełniony. Szczegółów należy szukać bezpośrednio na stronach PZM.
zagranicą
Lista serii wyścigowych rozgrywających się co roku na całym świecie jest ogromna. W zależności od kraju i serii zmieniają się zasady i koszty uczestnictwa. Należy więc dokonać rozpoznania zarówno w wymaganiach stawianych przed zawodnikiem (uprawnienia, licencje, odbyte zawody, osiągnięcia), jego zespołem (liczba osób, uprawnienia) i bolidem (pojemność silnika, skrzynia biegów, budowa), jak i kosztów. Za wszystko trzeba płacić z budżetu zespołu, warto więc mieć sprytnego menedżera i hojnego sponsora.
Ze względu na dość dużą swobodę we wszystkich formalnościach oraz szeroki wybór serii wyścigowych, zdecydowana szansa stoi przed tymi, którzy nadal mają rodzinę w USA.
5. Menedżer
Menedżer to ktoś, kto zajmuje się zdobywaniem sponsorów, ustalaniem kalendarza testów, treningów, zawodów, zasad uczestnictwa w różnych imprezach. Menedżer zajmuje sie finansami i organizacją zawodowego życia sportowca, tak by mógł skupić się wyłącznie na rozwoju własnych umiejętności. W Polsce nie ma jeszcze zbyt wielu poważnych agencji sportowych. Pomagamy w znalezieniu właściwej.
6. Własny zespół
Własny zespół oznacza wysoki nakład własnych środków finansowych. Bolid można kupić za kilka do kilkudziesięciu tysięcy euro, obsługa techniczna to kilaset do kilku tysięcy za wyścig. Do tego dochodzą koszty uczestnictwa (wpisowe), ewentualne kary, uszkodzenia i zużycie bolidu, podróż i akomodacja zespołu w miejscu wyścigu a także koszty testów i utrzymania bolidu przez cały sezon.
7. Serie wyścigowe
Opis serii wyścigowych znajdziesz w dziale:
Serie wyścigowe. Istnieje kilka serii, które istnieją od lat. Ale też często bywa tak, że jeden rodzaj wyścigów znika z torów, a na jego pojawiają się inne. Wynika to z różnych elementów takich, jak popularność serii wśród zawodników, kibiców, środków finansowych na zorganizowanie serii, zaangażowania koncernów motoryzacyjnych, itp.