W której serii zacząć się ścigać? Jak najszybciej trafić do F1?
To są pytania, które zawsze dręczą młodych zawodników. Poniżej opiszę przebieg idealnej kariery zawodniczej. Rzadko komu udaje się tę idealną karierę przejść. Wiadomo, życie zawsze odbiega od założonego planu. Ale trzeba sobie zdawać sprawę z pewnych mechanizmów.
Podzielmy czas, w którym zawodnik dojrzewa do kariery zawodowej na dwuletnie okresy. Załóżmy, że zaczynamy w wieku 10 lat, żeby było równo. Nie jest to wiek jakiś specjalnie szczególny. Równie dobrze można zacząć wcześniej, jak i później. Wiadomo, że lepiej jest zacząć się ścigać jak najszybciej. Wtedy nie tylko zdobywamy więcej doświadczeń, ale także mamy pewien zapas w razie, gdyby coś poszło nie tak.
10 lat: Karting - początek, zawody krajowe, pierwsze starty
11 lat: Karting - wybór odpowiedniej klasy, tytuł mistrzowski (np. klasa EasyCart 60)
12 lat: Karting - przejście do wyższej kategorii, walka o podium (np. klasa EasyCart 100)
13 lat: Karting - tytuł mistrzowski w danej kategorii (EasyCart 100)
14 lat: Karting -przejście do wyższej kategorii 125 Junior Max, Junior Rok, Popularna, walka o tytuł
Karting - starty w zawodach międzynarodowych (kat. KF3), walka o podium
15 lat: Karting - starty w zawodach międzynarodowych (kat. KF2)
Karting - start w mistrzostwach Europy, tytuł mistrzowski
16 lat: Formuła 1600 - (Formuła Ford, Renault lub BMW w zależności od kraju) pierwsze starty
17 lat: Formuła 1600 - tytuł mistrzowski w Formule
18 lat: Formuła 2000 - (Formuła Renault, Masters) walka o podium
19 lat: Formuła 2000 - (Formuła Renault, Masters) tytuł mistrzowski
20 lat: Formuła 3 - walka o podium
21 lat: Formuła 3 - tytuł mistrzowski
możliwy debiut w F1 po testach i otrzymaniu tzw. Super Licencji
22 lata: GP2 lub FR3.5 lub F2 - walka o podium
23 lata: GP2 lub FR3.5 lub F2 - tytuł mistrzowski
24 lata: Formuła 1
Często jest tak, że zawodnik jeśli jest bardzo utalentowany, zostaje przechwycony wcześniej do wyższej kategorii, np.: z kartingu prosto do Formuły 3, lub z Formuły Ford do Formuły 1 (jak miało to miejsce w przypadku Kimi Raikkonena).
Jest to oczywiście bardzo uproszczony schemat promocji zawodnika i dotyczy tylko wyścigów samochodów jednomiejscowych. Możliwe są przejścia zawodników do innych serii wyścigowych, jak np.: zawody GT, WTCC, DTM, LeMans Series, A1 czy Superleague.
Przeanalizujemy poniżej zwycięzców sezonu 2009 kategorii, które bezpośrednio prowadzą do Formuły 1, a więc GP2, Formuła Renault 3.5 i F2.
GP2: Nico Hulkenberg (Niemcy)
10lat | 1997 | Karting kat. Junior | Mistrzostwa Niemiec, Włoch |
11lat | 1998 | Karting kat. Junior | Mistrzostwa Niemiec, Włoch |
12lat | 1999 | Karting kat. Junior | Mistrzostwa Niemiec, Włoch |
13lat | 2000 | Karting kat. Junior | Mistrzostwa Niemiec, Włoch |
14lat | 2001 | Karting kat. Junior | 1. Mistrzostwa Włoch |
15lat | 2002 | Karting kat. Junior | 1. Mistrzostwa Niemiec |
16lat | 2003 | Karting | 1. Mistrzostwa Niemiec |
17lat | 2004 | Karting | 2. Mistrzostwa Niemiec |
18lat | 2005 | Formuła BMW | 1. Mistrzostwa Niemiec |
19lat | 2006 | Formuła 3 Cup | 5. Puchar Niemiec |
20lat | 2007 | Formuła 3 Euro | pierwsze zwycięstwa |
21lat | 2008 | Formuła 3 Euro | 1. Mistrzostwa Europy |
22lata | 2009 | GP2 | 1. Mistrzostwa GP2 |
Formuła Renault 3.5: Bertrand Baguette (Belgia)
14lat | 2000 | Karting | 5. Mistrzostwa regionalne |
15lat | 2001 | Karting kat. Junior | 7. Mistrzostwa Belgii |
16lat | 2002 | Karting kat. ICA | 7. Mistrzostwa Belgii |
| | | Mistrzostwa Europy, Francji |
17lat | 2003 | Karting kat. ICA | 1. Mistrzostwa Belgii |
| | | Mistrzostwa Europy (1 zwycięstwo) |
| | | Renault Academy zwycięzca |
18lat | 2004 | F Renault 1.6 | 3. Mistrzostwa Belgii |
19lat | 2005 | F Renault 2.0 | 7. Mistrzostwa Europy |
20lat | 2006 | F Renault 2.0 | 4. Mistrzostwa Europy |
21lata | 2007 | F Renault 3.5 | Debiut |
22lata | 2008 | F Renault 3.5 | |
23lata | 2009 | F Renault 3.5 | 1. Mistrzostwa WSbRenault |
Formuła 2: Andy Soucek (Hiszpania)
12lat | 1997 | Karting CEK | |
13lat | 1998 | Karting kat. Junior | 3. Mistrzostwa Madrytu |
14lat | 1999 | Karting kat. Junior | 4. Mistrzostwa Hiszpanii |
15lat | 2000 | Karting kat. Junior | 3. Mistrzostwa Hiszpanii |
16lat | 2001 | Karting Inter-A | 8. Mistrzostwa Europy |
| | Formula Novis | 8. Mistrzostwa Portugalii |
17lat | 2002 | Formuła 3 | 8. Mistrzostwa Hiszpanii |
| | Formuła 3 | 1. Mistrzostwo Hiszpanii Junior |
18lat | 2003 | Formuła 3 | 4. Mistrzostwa Hiszpanii |
19lat | 2004 | Formuła 3 | 4. Mistrzostwa Hiszpanii |
20lat | 2005 | Formuła 3 | 1. MistrzostwoHiszpanii |
21lat | 2006 | F Renault 3.5 | 4. Mistrzostwa WSbRenault |
22lata | 2007 | GP2 | 16. Mistrzostwa GP2 |
23lata | 2008 | GP2 | 14. Mistrzostwa GP2 |
24lata | 2009 | F2 | 1. Mistrzostwa F2 |
Najwcześniej z kartingu do samochodu wyścigowego przesiadł się Andy Soucek, bo już w wieku 16 lat. Pozostali panowie pożegnali się z kartingiem w wieku 18 lat. Jak widać nie ma tu reguły. Najbardziej dynamicznie rozwijała się potem kariera Nico Hulkenberga. Niemiec prawie co roku przesiadał się do wyższej kategorii. Wygrał prawie każdą serię, w której startował.
Stosunkowo późno swoją karierę wyścigową rozpoczął Bertrand Baguette, bo dopiero mając lat 14.
Później stopniowo piął się w górę, aby ostatecznie wygrać swoją pierwszą serię wyścigową dopiero w 2009, czyli mając lat 23.
Bardziej skomplikowana jest kariera Andy Soucek’a. Początkowo wszystko szło zgodnie z planem, aż nastąpiło pewnego rodzaju załamanie po przejściu do serii GP2. Ale w sezonie 2009 Hiszpan pokazał klasę i wygrał pierwszy sezon odrodzonej Formuły 2.
Jak pokazują powyższe przykłady, bardzo ważnym elementem w karierze każdego kierowcy jest wystartowanie w odpowiedniej serii w odpowiednim momencie. Szalenie ważne jest też trafienie do zespołu, który oferuje możliwość walki i rozwijania swoich umiejętności. Nie zawsze się to jednak udaje, stąd różne są ścieżki kariery i trzeba być bardzo uważnym w podejmowaniu kolejnych działań.
Oczywiście kluczową sprawą dla zawodnika staje się pozyskanie odpowiedniego menadżera, który pozwoli zawodnikowi skupić się tylko na ściganiu, na walce z rywalami. Rola takiego człowieka w końcowym sukcesie jest nie do przecenienia.