Autodrom Główna Kontakt Agencja
 
  AUTODROM : Kariera wyścigowa

O Agencji
Współpraca
Kontakt
..
Kalendarz
FAQ
 
Paź07

Jak najszybciej trafić do F1?

Jak najszybciej trafić do F1?
W której serii zacząć się ścigać? Jak najszybciej trafić do F1?

To są pytania, które zawsze dręczą młodych zawodników. Poniżej opiszę przebieg idealnej kariery zawodniczej. Rzadko komu udaje się tę idealną karierę przejść. Wiadomo, życie zawsze odbiega od założonego planu. Ale trzeba sobie zdawać sprawę z pewnych mechanizmów.

Podzielmy czas, w którym zawodnik dojrzewa do kariery zawodowej na dwuletnie okresy. Załóżmy, że zaczynamy w wieku 10 lat, żeby było równo. Nie jest to wiek jakiś specjalnie szczególny. Równie dobrze można zacząć wcześniej, jak i później. Wiadomo, że lepiej jest zacząć się ścigać jak najszybciej. Wtedy nie tylko zdobywamy więcej doświadczeń, ale także mamy pewien zapas w razie, gdyby coś poszło nie tak.

10 lat: Karting - początek, zawody krajowe, pierwsze starty
11 lat: Karting - wybór odpowiedniej klasy, tytuł mistrzowski (np. klasa EasyCart 60)

12 lat: Karting - przejście do wyższej kategorii, walka o podium (np. klasa EasyCart 100)
13 lat: Karting - tytuł mistrzowski w danej kategorii (EasyCart 100)

14 lat: Karting -przejście do wyższej kategorii 125 Junior Max, Junior Rok, Popularna, walka o tytuł
Karting - starty w zawodach międzynarodowych (kat. KF3), walka o podium
15 lat: Karting - starty w zawodach międzynarodowych (kat. KF2)
Karting - start w mistrzostwach Europy, tytuł mistrzowski

16 lat: Formuła 1600 - (Formuła Ford, Renault lub BMW w zależności od kraju) pierwsze starty
17 lat: Formuła 1600 - tytuł mistrzowski w Formule

18 lat: Formuła 2000 - (Formuła Renault, Masters) walka o podium
19 lat: Formuła 2000 - (Formuła Renault, Masters) tytuł mistrzowski

20 lat: Formuła 3 - walka o podium
21 lat: Formuła 3 - tytuł mistrzowski
możliwy debiut w F1 po testach i otrzymaniu tzw. Super Licencji

22 lata: GP2 lub FR3.5 lub F2 - walka o podium
23 lata: GP2 lub FR3.5 lub F2 - tytuł mistrzowski

24 lata: Formuła 1

Często jest tak, że zawodnik jeśli jest bardzo utalentowany, zostaje przechwycony wcześniej do wyższej kategorii, np.: z kartingu prosto do Formuły 3, lub z Formuły Ford do Formuły 1 (jak miało to miejsce w przypadku Kimi Raikkonena).
Jest to oczywiście bardzo uproszczony schemat promocji zawodnika i dotyczy tylko wyścigów samochodów jednomiejscowych. Możliwe są przejścia zawodników do innych serii wyścigowych, jak np.: zawody GT, WTCC, DTM, LeMans Series, A1 czy Superleague.


Przeanalizujemy poniżej zwycięzców sezonu 2009 kategorii, które bezpośrednio prowadzą do Formuły 1, a więc GP2, Formuła Renault 3.5 i F2.

GP2: Nico Hulkenberg (Niemcy)

10lat1997Karting kat. JuniorMistrzostwa Niemiec, Włoch
11lat1998Karting kat. JuniorMistrzostwa Niemiec, Włoch
12lat1999Karting kat. JuniorMistrzostwa Niemiec, Włoch
13lat2000Karting kat. JuniorMistrzostwa Niemiec, Włoch
14lat2001Karting kat. Junior1. Mistrzostwa Włoch
15lat2002Karting kat. Junior1. Mistrzostwa Niemiec
16lat2003Karting1. Mistrzostwa Niemiec
17lat2004Karting 2. Mistrzostwa Niemiec
18lat2005Formuła BMW1. Mistrzostwa Niemiec
19lat2006Formuła 3 Cup5. Puchar Niemiec
20lat2007Formuła 3 Europierwsze zwycięstwa
21lat2008Formuła 3 Euro1. Mistrzostwa Europy
22lata2009GP21. Mistrzostwa GP2


Formuła Renault 3.5: Bertrand Baguette (Belgia)

14lat2000Karting5. Mistrzostwa regionalne
15lat2001Karting kat. Junior7. Mistrzostwa Belgii
16lat2002Karting kat. ICA7. Mistrzostwa Belgii
Mistrzostwa Europy, Francji
17lat2003Karting kat. ICA1. Mistrzostwa Belgii
Mistrzostwa Europy (1 zwycięstwo)
Renault Academy zwycięzca
18lat2004F Renault 1.63. Mistrzostwa Belgii
19lat2005F Renault 2.07. Mistrzostwa Europy
20lat2006F Renault 2.04. Mistrzostwa Europy
21lata2007F Renault 3.5Debiut
22lata2008F Renault 3.5
23lata2009F Renault 3.51. Mistrzostwa WSbRenault


Formuła 2: Andy Soucek (Hiszpania)

12lat1997Karting CEK
13lat1998Karting kat. Junior3. Mistrzostwa Madrytu
14lat1999Karting kat. Junior4. Mistrzostwa Hiszpanii
15lat2000Karting kat. Junior3. Mistrzostwa Hiszpanii
16lat2001Karting Inter-A8. Mistrzostwa Europy
Formula Novis8. Mistrzostwa Portugalii
17lat2002Formuła 38. Mistrzostwa Hiszpanii
Formuła 31. Mistrzostwo Hiszpanii Junior
18lat2003Formuła 34. Mistrzostwa Hiszpanii
19lat2004Formuła 34. Mistrzostwa Hiszpanii
20lat2005Formuła 31. MistrzostwoHiszpanii
21lat2006F Renault 3.54. Mistrzostwa WSbRenault
22lata2007GP216. Mistrzostwa GP2
23lata2008GP214. Mistrzostwa GP2
24lata2009F21. Mistrzostwa F2


Najwcześniej z kartingu do samochodu wyścigowego przesiadł się Andy Soucek, bo już w wieku 16 lat. Pozostali panowie pożegnali się z kartingiem w wieku 18 lat. Jak widać nie ma tu reguły. Najbardziej dynamicznie rozwijała się potem kariera Nico Hulkenberga. Niemiec prawie co roku przesiadał się do wyższej kategorii. Wygrał prawie każdą serię, w której startował.

Stosunkowo późno swoją karierę wyścigową rozpoczął Bertrand Baguette, bo dopiero mając lat 14.
Później stopniowo piął się w górę, aby ostatecznie wygrać swoją pierwszą serię wyścigową dopiero w 2009, czyli mając lat 23.

Bardziej skomplikowana jest kariera Andy Soucek’a. Początkowo wszystko szło zgodnie z planem, aż nastąpiło pewnego rodzaju załamanie po przejściu do serii GP2. Ale w sezonie 2009 Hiszpan pokazał klasę i wygrał pierwszy sezon odrodzonej Formuły 2.

Jak pokazują powyższe przykłady, bardzo ważnym elementem w karierze każdego kierowcy jest wystartowanie w odpowiedniej serii w odpowiednim momencie. Szalenie ważne jest też trafienie do zespołu, który oferuje możliwość walki i rozwijania swoich umiejętności. Nie zawsze się to jednak udaje, stąd różne są ścieżki kariery i trzeba być bardzo uważnym w podejmowaniu kolejnych działań.

Oczywiście kluczową sprawą dla zawodnika staje się pozyskanie odpowiedniego menadżera, który pozwoli zawodnikowi skupić się tylko na ściganiu, na walce z rywalami. Rola takiego człowieka w końcowym sukcesie jest nie do przecenienia.

źródło: Autodrom.pl
 
 
Dodaj do:
Facebook
|
Zakładki Google
|
Delicious
|
Twitter
|
Wykop

GŁÓWNA :: O AGENCJI :: WSPÓŁPRACA :: FAQ :: KALENDARZ :: KONTAKT