Starty w F3 można zacząć mając 17 lat i międzynarodową licencję. Nie jest to tania impreza, ale daje możliwości na przyszłość. To jeden z przedsionków wyścigów o wielkim formacie: GP2 czy nawet F1.
Istnieją różne cykle rozgrywane na różnych kontynentach i organizowane przez różne kraje, np. najbardziej prestiżowa brytyjska Formuła 3, nieco słabsze włoska i niemiecka Formuła 3, oczywiście japońska Formuła 3 dla kierowców z Azji lub południowoamerykańska Formuła 3.
W Europie najpopularniejsza jest Formuła 3 Euro Series, w ramach której odbywa się około 10 wyścigów na torach europejskich, głównie w Niemczech i Hiszpanii ale także w Holandii. Zwykle bierze w niej udział większość zespołów z serii narodowych. Oczywiście te najlepsze i najzasobniejsze.
Poniżej kilka słów o Formule 3 Euro Series.
Wybrane informacje:
Weekend:
W ciągu weekendu odbywają się dwa wyścigi. Pierwszego dnia ma miejsce tylko jedna, 60-minutowa sesja treningowa. Drugiego dnia odbywają się, trwające 30 minut, kwalifikacje do pierwszego wyścigu oraz pierwszy wyścig na dystansie 80 km, maksymalnie w ciągu 30 minut.
Drugiego dnia odbywa się drugi wyścig na dystansie 110 km, w ciągu 40 minut maksymalnie.
Pierwszych 8 zawodników z wyścigu pierwszego zajmuje odwrotną kolejność na stracie wyścigu drugiego.
Tory: europejskie, z zakrętami, nieowalne.
Start: zatrzymany.
Nadwozie: monocoque.
Podwozie: obniżane, klatki zderzeniowe przednia i tylna; nie wolno zmieniać w trakcie weekendu.
Silnik: tłokowy, max. 2000 ccm, 4-suwowy, max. 4 cylindry, wolnossący.
Paliwo: standardowe Aral Ultimate 100; zabronione tankowanie w trakcie kwalifikacji i wyścigu, po wyścigu musi pozostać 1kg paliwa w zbiorniku.
Opony: jeden dostawca KUMHO ECSTA. Liczba opon jest ograniczona do 60 zestawów na zespół w sezonie; 3 zestawy na weekend dla zespołu. Dwa zestawy opon do jazdy po mokry torze przypadają na zespół w weekendzie, ale użycie ich jest dozwolone wyłącznie po ogłoszeniu wyścigu w deszczu. Opony wypełnia się powietrzem lub azotem. Nie można ich ocieplać ani odnawiać. Wymiary: 180/550 R 13 przednie, 240/570 R 13 tylne.
Wspomaganie/kontrola trakcji: zabronione.
Kierowcy: z licencją międzynarodową; ukończone 17 lat w styczniu roku, w którym odbywają się zawody; reprezentowany przez menagera.
Punktacja:
Pierwszy wyścig:
1 miejsce: 10 punktów
2 miejsce: 8 punktów
3 miejsce: 6 punktów
4 miejsce: 5 punktów
5 miejsce: 4 punkty
6 miejsce: 3 punkty
7 miejsce: 2 punkty
8 miejsce: 1 punkt
Drugi wyścig:
1 miejsce: 6 punktów
2 miejsce: 5punktów
3 miejsce: 4 punktów
4 miejsce: 3 punktów
5 miejsce: 2punkty
6 miejsce: 1punkty
Dodatkowo: 1 punkt za pierwsze miejsce startowe (Pole Position).
Klasyfikacja odbywa się w kategoriach: kierowca, debiutant, zespół, kraj.
Władze: FIA
Internet:
Oficjalna strona F3 Euro Series