NASCAR to skrót od National Association for Stock Car Auto Racing , nazwy organizacji królującej w sportach samochodowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Trzy główne serie wyścigowe, odbywające się pod jej skrzydłami, to
Sprint Cup Series,
Nationwide Series i
Craftsman Truck Series. Jednak NASCAR jako nazwa serii wyścigowej przylgnęła do Sprint Cup Series i to o nią chodzi, kiedy mówimy „NASCAR”. W sezonie odbywa się 36 wyścigów na 22 różnych torach, pierwszy z nich, prestiżowy, zawsze gości na torze Daytona. Wszystkie odbywają się w USA.
Wybrane informacje:
Weekend:
Kwalifikacje są dość skomplikowane. Najpierw odbywa się losowanie kolejności startu. Następnie w tej kolejności kierowcy wyjeżdżają na tor z linii serwisowej. Po pierwszym, rozgrzewającym okrążeniu, zawodnik otrzymuje zieloną flagę rozpoczynającą mierzenie czasu. Kierowca może wykonać jedno lub dwa okrążenia. Liczy mu się lepszy czas.
35 zespołów, które mają dobre wyniki z poprzednich lat (przez pierwszych pięć wyścigów w sezonie) lub startów (począwszy od szóstego wyścigu w sezonie), ma zagwarantowany start w wyścigu. Pozostałych 7 miejsc jest obstawianych spośród najlepszych czasów pozostałych startujących, gdyż do kwalifikacji startuje zwykle więcej niż 42 zespoły dopuszczone do wyścigu. Wszyscy walczą o jak najlepszy czas i w zależności od wyniku zajmują miejsce na starcie. Różnica polega na tym, że najlepsze zespoły mają zagwarantowany start i walczą tylko o pozycję startową, pozostali uczestnicy (nowi lub słabi) walczą przede wszystkim o to, by w ogóle wystartować oraz o to, by wystartować z najlepszej możliwej pozycji.
Ostatnie, 43. miejsce jest zarezerwowane dla któregokolwiek z byłych mistrzów NASCAR, który chce startować ale nie został zakwalifikowany ani na podstawie punktów, ani najlepszego czasu.
Od powyższych reguł bywają odstępstwa:
- pierwszy wyścig w sezonie - Daytona 500, rządzi się własnymi prawami, ma oddzielny regulamin wyścigu;
- jeśli z jakiegoś powodu kwalifikacje nie mogą odbyć się, miejsca startowe zajmowane są według liczby punktów zdobytych przez zespoły;
- miejsce 43. jest obstawiane kolejnym zawodnikiem, jeśli nie zajmuje go żaden z byłych mistrzów.
Tory: 34 wyścigi odbywają się na torach lewoskrętnych, owalnych lub w kształcie litery D; dwa wyścigi w sezonie goszczą na torach ulicznych.
Start: lotny.
Nadwozie: Samochody używane w tej serii to prawdziwe bestie budowane od podstaw specjalnie do wyścigu. Ich wygląd nie przypomina otwartych monocoque’ów Formuły 1 lecz zwykłe samochody osobowe ponieważ projektanci czerpią z kilku różnych marek dostępnych na rynku.
W roku 2009 są to:
Ford Fusion, Dodge Charger, Chevrolet Monte Carlo i Toyota Camry.
Wyścigówki w serii NASCAR mają potężne zderzaki, co jest istotne ze względu na regulamin zawodów, który dopuszcza przepychanie się samochodów na torze. Regulamin określa też wymiary i kształt samochodów, więc wszystkie wyglądają niemal tak samo.
Silnik: 5800 ccm, V8, 750KM, bez doładowania.
Paliwo: bezołowiowe.
Opony: gładkie, bez bieżników, wykonane z cięższych i twardszych komponentów niż do jakichkolwiek innych wyścigów.
Punktacja: Każda pozycja jest punktowana według poniższej tabeli.
Mistrzostwo osiąga ten, kto zbierze najwięcej punktów w całym sezonie.
Dodatkowe punkty:
5 punktów za prowadzenie,
5 punktów za największą liczbę okrążeń na prowadzeniu.
Maksymalna liczba punktów do osiągnięcia w wyścigu to
195.
Ponadto w Sprint Cup Series po 26 wyścigach podlicza się punkty i wówczas pierwszym 12 zawodnikom przyznaje się równo po 5000 punktów, do których doliczone są dodatkowe punkty:
po 10 za każde zwycięstwo, czyli zawodnik, który zwyciężył w 5 wyścigach z 26 otrzyma w sumie 5050 punktów.
Ostatnich 10 wyścigów nadal jest punktowanych według tabeli i z punktami za prowadzenie.
Powyższe zasady stosuje się zarówno dla kierowców, jak i zespołów. Różnica polega na tym, że kierowca, który startował w kwalifikacjach, ale był za słaby na start w wyścigu, nie otrzymuje punktów, natomiast zespół otrzymuje punkty za każdy start. Ponadto w kwalifikacjach liczy się liczba punktów zdobytych przez zespół a nie przez zawodnika.
Władze: National Association for Stock Car Auto Racing
Internet:
Strona oficjalna NASCAR