| Formula Student to międzynarodowy konkurs dla młodych, kształcących się jeszcze, inżynierów. Uczelnie techniczne mogą wystawić do konkursu zespoły, których zadaniem jest zaprojektować lub (zależnie od kategorii) zaprojektować i zbudować, a następnie zaprezentować prototyp jednomiejscowego samochodu wyścigowego spełniającego warunki określone regulaminem zawodów. W ten sposób młodzi ludzie mogą sprawdzić się w rzeczywistej, trudnej sytuacji pracy nad konkretnym projektem, gdzie na bieżąco trzeba radzić sobie z pojawiającymi się problemami i wyzwaniami, od zdobycia sponsorów, przez dobór technologii aż po realizację nowatorskich pomysłów autorskich.
Oprócz bezcennego doświadczenia, młodzi ludzie zdobywają także wiedzę i to od najtęższych głów w światowej branży motoryzacyjnej. Tym samym mają możliwość pokazania się z jak najlepszej strony nie tylko w rodzimym środowisku, krajowym, gdzie powstaje projekt, ale także w środowisku międzynarodowym. Zatem przed najzdolniejszymi studentami stoi szansa na zatrudnienie w czołowych instytucjach motoryzacyjnych i nie tylko.
Formula Student jest wersją konkursu Formula SAE, który po raz pierwszy odbył się w USA w 1981 r. Został zorganizowany przez amerykańskie stowarzyszenie inżynierów The Society of Automotive Engineers (SAE) a następnie przeniesiony na grunt europejski we współpracy z brytyjską Institution of Mechanical Engineers (IMechE), która obecnie zarządza konkursem w Europie. Kolejne lata przyniosły seminaria, wkład przemysłu i biznesu, przygotowania studentów w rzeczywistych warunkach na torze a także jazdy testowe i patronat Rossa Brawna - utytułowanego inżyniera z wieloletnim doświadczeniem w Formule 1.
Formula Student cieszy się ogromnym powodzeniem w Wielkiej Brytanii, gdzie niezwykle silne są tradycje sportów motorowych a więc i całe przemysłowe zaplecze oraz w Niemczech, gdzie wyjątkową sławą cieszą się uczelnie techniczne, skąd płynie utalentowany narybek do BMW, Mercedesa, Audi i wszędzie tam, gdzie ceni się dobrze wykształconych inżynierów. Polskie warunki są dość ubogie głównie ze względu na brak przemysłu samochodowego i mierny wkład w sport samochodowy. Nie brakuje nam jednak uczelni technicznych, wiele z nich ma chlubną tradycję, mamy więc zaplecze naukowe, które powinniśmy wykorzystać.
Politechnika Wrocławska jest pierwszą polską uczelnią, która wystawiła swój zespół do Formula Student 2009. Debiutanci zajęli 7 miejsce, co jest nie lada wyczynem biorąc pod uwagę, że w zawodach wzięło udział ponad 2000 studentów reprezentujących 105 uczelni z 23 krajów. Determinacja, z jaką ci młodzi ludzie walczą o swoje miejsce wśród najlepszych na świecie jest godna podziwu. Tym bardziej więc cieszymy się, iż PWR Racing Team, bo tak nazywa się zespół, wkrótce będzie prezentować swoją pracę na łamach Autodrom.pl a tym samym wszyscy będziemy mogli poznać bliżej techniczne aspekty sportów motorowych.
Być może filozofia FS nabierze witalności w innych polskich uczelniach a zaangażowanie wielu młodych ludzi w efekcie wyniesie nam tę ciekawą dyscyplinę na przyzwoity poziom. | |