Zmiany w regulaminie sezonu 2010
Zmiany w regulaminie, nawet te najmniejsze, zwykle mają to do siebie, że wpływają znacząco na wydarzenia sezonu. Dzięki nim, oprócz niespodzianek wynikających z rozwoju technologii, mamy także nowe strategie zespołów i nowe warunki, z jakimi przychodzi im się zmierzyć w kolejnym sezonie. Oto zmiany wprowadzone do regulaminu obowiązującego w sezonie 2009, teoretycznie obowiązujące w sezonie 2010. Teoretycznie ponieważ, chociaż już ogłoszone, nadal podlegają dyskusjom i zanim zacznie się sezon, regulamin może jeszcze ulec modyfikacji.
Tankowanie
Zmianą o największym wpływie na przebieg zawodów jest zakaz tankowania w trakcie wyścigu. Nie oznacza to rezygnacji ze zjazdów do boksów , bo nadal wymagane jest użycie opon o obu mieszankach: twardszej i bardziej miękkiej. Pobyt w garażach będzie jednak krótszy. Szacuje się, że zmiana opon i poprawa komfortu kierowcy (wizjer, picie, ...) potrwają około 4 sekund.
Opony
Krótszy czas pobytu w garażach to również zasługa zakazu stosowania tzw. kołpaków, czyli elementów aerodynamicznych przykręcanych do każdego z kół. Teraz można spodziewać się mniej zamieszania związanego z ich zdejmowaniem i zakładaniem, co jednocześnie wyeliminuje wszelkie zagrożenia podczas ultraszybkiej zmiany opon. Ponadto zmniejszono szerokość przednich opon, co znacząco wpłynie nie tylko na powierzchnię styku opony z nawierzhnią i w efekcie na mniejszą przyczepność kół, ale też zmienią się warunki opływu powietrza wokół i nad bolidem.
Bridgestone musi opracować nową, bardziej wytrzymałą, twardszą mieszankę ze względu na zwiększenie obciążenia wynikające z zakazu tankowania podczas wyścigu. Bolidy będą bowiem dłuższe w tylnej części i cięższe zabierając taką ilość paliwa, która wystarczy aż do mety.
Waga
Robiąc ukłon w kierunku wyższych i cięższych kierowców, FIA zdecydowała się zwiększyć minimalny ciężar bolidu z kierowcą o 15 kg. Wymagana waga minimalna wynosi teraz 620 kg.
Przyznawane punkty
W 2010 roku zamiast ośmiu, dziesięciu pierwszych, finiszujących kierowców otrzyma punkty według schematu: 25, 20, 15, 10, 8, 6, 5, 3, 2, 1 licząc od pierwszego do 10 miejsca. Niestety i tutaj trwają rozważania, by jeszcze bardziej wyróżnić pierwszą trójkę i w ten sposób zmusić kierowców do większej walki o podia i o zwycięstwa.
Więcej zespołów
Dopuszczenie do zawodów w 2010 roku aż 12 zespołów, czyli 24 samochodów, oznacza tłok na torze podczas dwóch pierwszych sesji kwalifikacyjnych, w których odpadać będzie po 8 kierowców w każdej części po to, by najlepszych 10 mogło zawalczyć o pierwsze miejsca startowe w finałowej części kwalifikacji. Zakaz tankowania w trakcie wyścigu oznacza też krótsze czasy okrążeń podczas kwalifikacji ponieważ bolidy będą lekkie, tylko z taką ilością paliwa, jaka potrzebna jest na kwalifikacje.
Testy
Zmianie ulega liczba dozwolonych dni testowych ale wprowadza się też możliwość zamiany dnia testowego na prostej na testy w tunelu aerodynamicznym. Ponadto kierowca rezerwowy będzie mógł skorzystać z dodatkowego dnia testowego na torze zanim weźmie udział w wyścigu, pod warunkiem jednak, że od dwóch lat nie ścigał się w Formule 1.
Sezon zaczyna się już za trzy dni, 12 marca, pierwszymi treningami na torze w Bahrajnie. Chociaż kierowcy ścigali się już tu w latach poprzednich, układ toru został zmieniony o dodatkowy, kręty fragment. Dzięki temu zwiększyła się długość okrążenia z 5412 na 6299 m, a tym samym zmniejszeniu uległa liczba okrążeń do 48.
źródło: Autodrom.pl