Ferrari F2008 - Prezentacja modelu
Ferrari F2008 jest pięćdziesiątym czwartym modelem wyścigowym wyprodukowanym specjalnie dla wyścigów Formuły 1.
Projekt, oznaczony kodem jako 659, reprezentuje włoską interpretację przepisów regulaminowych na rok 2008. Największą ze zmian jest nowy element elektronicznego systemu użyty przez wszystkie zespoły, znany jako SECU (Standard Electronic Control Unit) i wyprodukowany przez firmę MES (McLaren Electronic Systems). Zawiera pojedynczą jednostkę kontrolną i oprogramowanie systemu, którego dalszy rozwój zakończy się wraz z rozpoczęciem nowego sezonu.
Inne obszary zmian dopasowane do nowych wymagań, to: skrzynia biegów, która musi wytrzymać obciążenie przez cztery kolejne wyścigi; bezpieczeństwo, z którym związane jest zwiększenie ochrony kierowcy w okolicach głowy; materiały z dalszymi ograniczeniami co do ilości możliwych do zastosowania kompozytów.
W rezultacie dostosowania samochodu do nowych wymagań zwiększyła się jego masa całkowita. Wszystkie aerodynamiczne płaszczyzny zostały całkowicie poprawione, jednakże zaprezentowana wersja różnić się będzie od samochodu, który zostanie użyty podczas pierwszego wyścigu. Właściwie planowany jest intensywny program rozwoju, który będzie przebiegał przez cały sezon. Skorupa bolidu została bardziej wcięta pod nogami kierowcy, a boczne "łupiny" wokół chłodnic i pokrywa silnika są jeszcze bardziej zwężone. Przerobiony został system zawieszenia samochodu i dostosowany do nowej aerodynamiki.
Rozstaw osi i obciążenie osi zostały przystosowane do nowych przepisów, a także, w rezultacie doświadczeń zebranych podczas poprzedniego sezonu, do opon firmy Bridgestone. Zmiany w regulaminie technicznym i sportowym w przypadku elektroniki, wraz z prezentacją systemu SECU, doprowadziło do odsunięcia takich pomocy dla kierowcy jak: kontrola trakcji, hamowanie silnikiem i elektronicznie wspomaganie podczas startu, co uprościło zarządzanie energią silnika i przekazywaniem jego mocy poprzez dyferencjał i skrzynię biegów.
Obudowa skrzyni biegów zbudowana jest z włókien węglowych, natomiast zamontowana jest podłużnie w stosunku do osi pojazdu. W kolejnym już roku postawiono na ultraszybki system zmiany biegów "quick shift", zaadoptowany do oprogramowania SECU i zwiększający jeszcze bardziej szybkość działania. W odniesieniu do rzeczywistych aspektów nowych przepisów Shell będzie pełnił kluczową rolę podczas opracowania oleju do skrzyń biegów. System hamulców został zmodyfikowany poprzez zastosowania nowych zacisków i innowacyjnego rozwiązania w zakresie chłodzenia.
Silnik 056 jest zamontowany podłużnie i jest kontynuacją element nośny obciążenia. Podstawowa struktura pozostała niezmieniona ze względu na homologację jednostek z poprzedniego sezonu, jednakże systemy wspomagania, dopływ powietrza i zasilanie zostały unowocześnione. Techniczne przepisy określają możliwość używania tylko takiego paliwa, które odpowiada europejskim normom dotyczącym zawartości biologicznych składników w paliwie sięgającym 5,75%.
Jak zwykle podczas rozwoju i projektownia nowego samochodu techniczni partnerzy spełniają zasadniczą rolę. Pomijając wcześniej wspomnianego dostwacę paliw i środków smarujących, wyjątkowa wpółpraca odbywała się w ośrodku technicznym Fiata, zwłaszcza w zakresie systemów symulacji, a także Brembo, który zaangażował się w dalszy rozwój systemu hamulcowego.
Specyfikacja techniczna:
Monococque - zgrzewane włókna węglowe o strukturze plastra miodu
Przekładnia - umieszczona wzdłużnie Ferrari
Dyferencjał - z ograniczeniem poślizgu
Siedmiobiegowa półautomatyczna sekwencyjna elektronicznie kontrolowana skrzynia biegów typu "quick-shift"
Hamulce - tarcze z włókna węglowego wentylowane
Zawieszenie - Niezależne, aktywowane drążkami sprężyny skrętne
Waga - 605 kg wraz z wodą, olejami i kierowcą
Koła: 13" BBS (przód i tył)
Silnik Ferrari
Typ: 056
Ilość cylindrów: 8 w układzie V
Głowica: aluminium V 90°
Zawory: 32 sterowane pneumatycznie
Pojemność: 2398 cm3
Średnica cylindra: 98 mm
Masa: <95 kg
elektroniczny wtrysk paliwa Magneti Marelli
zapłon elektroniczny Magneti Marelli
Paliwo: Shell V-Power ULG 64
Olej: Shell SL-1098
źródło: F1-Live