Autodrom Główna Kontakt Agencja
 
 FORMUŁA 1 Sezon 2009
 Sezon 2009 +
--

F1 Bilety
F1 Wiadomości
F1 Sezony
F1 Mistrzowie
F1 Technika
F1 Baza Wyników
..
Kalendarz
FAQ
Pomoc do sklepu

Artykuł o F1

Wrz24

Afera z udziałem Renault - chronologicznie

Data:  2009-09-24

Afera z udziałem Renault - chronologicznie

28.09.2008, niedziela - Tuż przed GP Singapuru w zespole Renault spotykają się Nelson Piquet Jr - kierowca, Pat Symonds - dyrektor techniczny oraz Flavio Briatore - szef zespołu. Według zeznań Pata Symondsa Nelson Piquet Jr proponuje rozbicie swojego bolidu w czasie wyścigu po to, by dać szansę swojemu koledze Fernando Alonso na uzyskanie dobrej lokaty a tym samym na zdobycie punktów dla zespołu. Alonso miał jechać lekkim bolidem od początku wyścigu, dzięki czemu jego przewaga nad rywalami rosła.
Wjeżdżający na tor samochód bezpieczeństwa po wypadku Nelsona Piqueta Jr był świetną okazją na zatankowanie bolidu Alonso przy jednoczesnym zachowaniu dobrej pozycji w wyścigu.
Plan powiódł się a Nelsinio miał nadzieję na lepszą pozycję negocjacyjną dotycząca jego przyszłorocznego kontraktu.

Czas pokazał, że to poświęcenie nie poparte dobrymi wynikami w sezonach 2008 i 2009, nic nie znaczyło. Nelson Piquet Jr twierdzi, że cały pomysł i propozycja nie wyszły od niego, że tylko dostał instrukcje i wykonał je ponieważ ciągle był młodym kierowcą w F1, musiał więc sprawdzać się w różnych sytuacjach, dlatego był lojalny wobec zespołu i wykonywał rozkazy wszechwładnego Flavia Briatore.

* * *

12-26.07.2009 - Między wyścigami o GP Niemiec a GP Węgier Nelson Piquet Jr dowiaduje się, że zawarty z nim kontrakt zostanie rozwiązany. Nelson Piquet Sr (ojciec) negocjuje z zespołem ponieważ do GP Niemiec samochód Alonso był wyposażony w poprawki, których nie otrzymywał Nelson Piquet Jr, co jest wbrew kontraktowi. Nelson Piquet Jr nie obawia się utraty pozycji bowiem bywało już, że ścigali się kierowcy bez rocznego kontraktu, w dodatku trwały negocjacje między jego ojcem a Flavio Briatore.

Pomimo wyrównania szans technicznych bolidów podczas GP Węgier Junior nie pokazał nic szczególnego. W dniu wyścigu Nelson Piquet Sr zaaranżował spotkanie przedstawicieli FIA i Nelsona Piqueta Jr, na którym Junior wyjawił tajemnicę wyścigu w Singapurze 2008.

30.07.2009 - Nelson Piquet Jr składa zeznania obciążające Flavio Briatore jako tego, od którego otrzymał polecenie uderzenia w ścianę w trakcie wyścigu o GP Singapuru 2008 oraz Pata Symondsa, od którego otrzymał już konkretne, precyzyjne wytyczne.

27-28.08.2009 - Tuż przed GP Belgii FIA wyznacza trzech stewardów i jednego obserwatora do kontynuowania przesłuchań w celu wyjaśnienia sprawy.
Fernando Alonso zeznał, iż o niczym nie wiedział i niczego nie podejrzewał, a realizował tylko swoją strategię, polegającą na jednym zjeździe do boksów.

Pat Symonds potwierdził spotkanie z Nelsonem Piquetem Jr i Flavio Briatore, na którym omawiana była strategia z wypadkiem Piqueta ale odmówił dalszych zeznań.

Inni członkowie zespołu, w tym młodsi inżynierowie stwierdzili, że o niczym nie wiedzieli.

Sam Flavio Briatore przedstawił swój list wysłany do Nelsona Piqueta Sr miesiąc wcześniej, w którym odwołuje się do rozsądku ojca i troski, jaką wykazywał w stosunku do syna, odcinając się w ten sposób od zarzutów. Potwierdził też, że spotkanie odbyło się lecz wyłącznie po to, by zmotywować Juniora, zaprzątającego swe myśli wyłącznie kontraktem na sezon 2009, nie miał bowiem żadnych ofert.

Nelson Piquet Jr otrzymuje immunitet od FIA, co oznacza, że nie będzie pociągnięty do odpowiedzialności, jeśli będzie współpracował przy wyjaśnieniu sprawy.

Pat Symonds otrzymuje podobną propozycję lecz nie chce ujawniać wszystkich informacji.

Materiały telemetryczne z przebiegu wyścigu w Singapurze 2008 oraz nagrania transmisji radiowych wewnątrz zespołu potwierdzają celowe działania Nelsona Piqueta Jr, konsekwencją czego było rozbicie bolidu.

FIA ustanowiła termin rozprawy na 21.09.2009 w Paryżu, do tego czasu zespół Renault odmówił komentarzy tej sprawy.

16.09.2009 - Pat Symonds i Flavio Briatore odchodzą z zespołu; Briatore twierdzi, że robi to dla dobra firmy Renault.

21.09.2009 - Decyzją Światowej Rady Sportów Motorowych Pat Symonds otrzymuje pięcioletnią banicję ze wszystkich sportów motorowych nadzorowanych przez FIA a Flavio Briatore zostaje „wygnany” na czas nieokreślony, co komentuje się jako dożywotni zakaz uczestniczenia w jakiejkolwiek imprezie sportowej FIA, w jakimkolwiek charakterze. Nawet kierowcy, gdyby byli z nim w jakikolwiek sposób powiązani, nie otrzymają Super Licencji niezbędnej do startów w wyścigach.

Kara zakazu uczestnictwa w wyścigach nałożona na zespół Renault została zawieszona na dwa lata.

Nelson Piquet Jr pozostaje wolny od zarzutów i kary. Innych ukaranych nie ma.

Procesy cywilne pozostają sprawą otwartą.

23.09.2009 - Po wyroku FIA zespół Renault wycofuje swój pozew przeciwko Nelsonowi Piquetowi Jr, który został złożony w tym samym czasie, co pozew Flavia Briatore.

źródło: Autodrom.pl
 
 
Dodaj do:
Facebook
|
Zakładki Google
|
Delicious
|
Twitter
|
Wykop
 
 

GŁÓWNA :: O AGENCJI :: WSPÓŁPRACA :: FAQ :: KALENDARZ :: KONTAKT