|
Lut7 Zespół BMW - fakty i liczbyData: 2008-02-07 Zespół BMW - fakty i liczbyKalendarz wyścigów Formuły 1 na sezon 2008 składa się z 18 wyścigów. Więcej było tylko w sezonie 2005 - 19.
W każdym wyścigu 2007 roku kierowcy zespołu BMW kwalifikowali się do trzeciej części sesji, czyli najszybszej dziesiątki.
Co najmniej jeden z nich kończył wyścig na punktowanym miejscu, a 9 razy obaj zdobywali punkty.
Największą ilość punktów zdobyli podczas GP Węgier - 10. Podobnie jak i w Kanadzie osiągnięte zostało podium (3. i 2. miejsce Heidfelda).
W 2007 roku było do dyspozycji osiem bolidów. W tym pięć z nich użyto w wyścigach , a pozostałe podczas testów.
Podczas jednego weekendu wyścigowego pracuje 80 osób w działach logistyki, marketingu, prasy i cateringu.
Podczas wykupienia firmy Sauber przez BMW w roku 2005 pracowało wówczas w Hinwill 275 osób. Pod koniec roku 2006 było już 400 zatrudnionych, a w końcówce roku 2007 zespół liczył prawie 430 osób.
Zespół pracujący w Monachium liczy sobie cały czas ok. 300 osób.
Na pozaeuropejskie wyścigi transportem lotniczym zespół wysyła 32 tony przesyłek. Należą do nich 4 podwozia (trzy plus rezerwa), sześć do siedmiu silników, trzy do pięciu zestawów części zapasowych, 160 felg, 100 radiotelefonów, słuchawki, warsztat i wyposażenie boksów.
Delegacja na wyścigi europejskie składa się z pięciu ciężarówek wyjeżdżających z Hinwil i jednej z silnikami z Monachium.
Siedem tirów transportuje wyposażenie mieszkalne i pobytowe zespołu.
W części gościnnej znajduje się 37 monitorów plazmowych. Do zapewnienia zasilania i połączeń sieciowych było wykorzystanych 40 km kabla.
Dwunastu ludzi montuje część gościnną w zaledwie 36 godzin.
Średnio w 2007 roku zostało podczas jednego weekendu zużytych 1000 jaj, 1800 bułek, 120 kg mięsa. 90 kg ryb i 100 kg makaronu. Do tego zostało wypitych podczas każdego wyścigu ok. 2300 l wody i soków
Kierowca F1 chudnie podczas wyścigu średnio 2 kg.
Średnia temperatura w kokpicie osiąga 50°C.
Nowoczesny kask kierowcy wyścigowego składa się z włókna węglowego i może ważyć nie więcej niż 1800 g zgodnie z regulaminem.
Model BMW F1.07 przyśpieszał od 0 do 100 km/h w 2,6 sekundy, a od 0 do 200 km/h w 5, 2 s. Tylko 55 metrów potrzebuje na wyhamowanie z 200 km/h do zera.
Podczas ekstremalnych manewrów wyprzedzania na kierowcę działa krótkotrwała siła 5g.
Węglowe tarcze i obudowy hamulca pracują w temperaturze od 550 do 650°C. Podczas hamowania rozgrzewają się do temperatury 1000°C.
Ochronna skorupa bolidu składa się z ok. 600 warstw włókna węglowego. Pojedyncze włókno ma grubość ok. 6 mikrometrów.
Opony F1 powinny być rozgrzane do temperatury 130°C. W innym przypadku wzrasta ryzyko powstania zjawiska pęcherzykowania.
Co najmniej 8 godzin potrzebuje zespół mechaników na rozłożenie na części samochodu i po wymianie jakiejś części ponowne złożenie do stanu gotowego.
Składanie silnika wymaga 120 godzin pracy zespołu specjalistów.
Silnik BMW P86/8 składa się z 1100 różnych pojedynczych części. W sumie jest ich ok. 5000.
Maksymalne liniowe przyśpieszenie tłoków P86/8 przewyższa 10000 razy przyśpieszenie ziemskie. Prędkość poruszania się tłoków w punkcie górnym wynoszą 40 metrów na sekundę - od 0 do 100 km/h osiąga w 0,003 s. Siła nacisku na korbowód osiąga prawie 3 tony.
Prędkość tłoka w części środkowej wynosi ok. 26 m/s.
W wydechu panuje temperatura prawie 950°C, a system pneumatyczny osiąga maksymalnie 250°C.
Podczas wyścigu o dystansie 300 km silnik BMW V8 produkuje 6,5 miliona zapłonów.
Kiedy samochód podczas treningu albo kwalifikacji wraca do boksów, zostają dokonywane pomiary oleju silnikowego spektrometrem. Ślady metalu w oleju dostarczają ważnych informacji o stanie silnika.
Montaż skrzyni biegów trwa ok. 40 godzin.
Przekładania G1.08 i potrzebna do niej hydraulika składa się z 1500 części, z tego to 480 różnych pojedynczych części.
Do sprawdzenia jakości zarówno w wyścigu jak i podczas testów było zbudowanych 20 przekładni, które wielokrotnie były remontowane.
Podczas procesu zmiany biegu w ciągu 0,004 s stary bieg zostaje wyłączony, podczas gdy nowy już jest włączany.
Temperatura oleju w przekładni osiąga 150°C.
Dla konkretnego wyścigu inżynier samochodu ma do dyspozycji 50 różnych stopni przełożenia, aby jak najlepiej dopasować pojedyncze biegi do charakterystyki toru.
źródło: Msport-Total.com
| | |
|