| Zaledwie kilka dni po Grand Prix Wielkiej Brytanii w wyścigach Formuły 1, na tym samym torze w Silverstone odbędą się zawody Formuły Student, w których wystartują aż dwa polskie zespoły.
Ten prestiżowy, międzynarodowy konkurs pomału zatacza coraz szersze kręgi i wciąga do zawodów coraz to nowe polskie zespoły. Rok temu pionierska grupa studentów Politechniki Wrocławskiej wystartowała z projektem wirtualnym. Zachęceni własnym sukcesem, z bagażem odpowiednich doświadczeń i zaprzyjaźnieni z zespołami z innych uczelni na świecie, postanowili w tym roku pójść dalej i wybudować bolid. W lutym zakwalifikowali się do konkursu, choć nie było łatwo, bo oprócz wiedzy trzeba mieć także refleks i pieniądze na wpisowe, podróż i transport. Jednocześnie PWR Racing Team zmobilizował swoich młodszych kolegów z uczelni i w ten sposób Politechnika Wrocławska wystawia także drugi zespół. Wystartuje on w klasie projektów wirtualnych.
Tymczasem zupełnie niezależnie kilku entuzjastów z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej zbudowało w czasie wakacji 2009 prototyp wyścigówki. Dopiero później zakwalifikowali się do konkursu a teraz ulepszają swój projekt i dostosowują do wymogów konkursu. Będzie to zatem trzeci zespół z Polski startujący w zawodach Formula Student, drugi prezentujący gotowy, zbudowany bolid.
Trzeba przyznać, że konkurs stawia poprzeczkę na najwyższym światowym poziomie. Konkurenci naszych studentów pochodzą z najlepszych uczelni technicznych w Europie. Stałymi bywalcami są politechniki i uniwersytety z Monachium, Sztutgartu, Hanoweru, Mediolanu, Turynu, Madrytu, Oxfordu, Cambridge i wielu, wielu innych. Wykładowcy i sędziowie są przedstawicielami największych międzynarodowych korporacji samochodowych i projektowych. Zawody odbywają się pod patronatem brytyjskiej instytucji zrzeszającej inżynierów mechaników (IMECH). Konkursowi przyświecają także patroni honorowi pochodzący ze sportów motorowych najwyższej klasy, m.in. Ross Brown (Mercedes GP, F1) a od tego roku także Bob Bell (Renault, F1).
Warto podkreślić, że zadaniem uczestników jest nie tylko zbudowanie bolidu, ale także zaprojektowanie go, zdobycie środków na cały projekt i udział w konkursie oraz prezentacja - tym lepsza, im bardziej przekonująca biznesmenów do inwestycji. Do tego dochodzi tworzenie i terminowe oddawanie dokumentacji, udział w warsztatach i organizacja własnej pracy w często niemałych zespołach. Przygotowania trwają przez cały rok akademicki a same zawody odbywają się w czasie wakacji. Studenci spędzają na torze cztery dni, w tym roku będzie to 15-18 lipca.
Celem konkursu Formula Student jest kształtowanie młodych talentów, dawanie im szans na dobry start poprzez konsolidację środowiska obecnych i przyszłych inżynierów z przemysłem a także rozwijanie myśli technicznej. Tym większą powinniśmy odczuwać radość, że do takich zawodów stają studenci z polskich uczelni technicznych.
| |