Niki Lauda nie zawiódł pokładanych w nim nadziei, spełniając wszystkie obietnice w tym sezonie. Z pięcioma zwycięstwami na swoim 312T wywalczył dla Ferrari kolejny tytuł - po dziesięciu latach przerwy.
Nad Formułą 1 zawisł cień wyścigu o Grand Prix Hiszpanii. Rozgrywany na ulicznym torze w Barcelonie wyścig naszpikowany był wieloma wypadkami, między innymi Rolfa Stommelena w samochodzie Hill Embassy, i w ostateczności przerwany.
Zasmucony Jochen Mass zdobył tylko 4,5 punktu za swoje jedyne w karierze zwycięstwo.
...
Sezon 1975 przyniósł zdecydowaną dominację Ferrai, któa wystawiła do GP Afryki Płd. nowy, doskonale się prowadzący model 312 T z poprzecznie ustawioną skrzynią biegów. Samochody te odznaczały się wyraźnie lepszą prędkością zarówno na prostych, jak i nałukach, a "czarny koń" mistrzostw, Niki Lauda, którego jeszcze przed dwoma laty uważano za niezbyt zdolnego kierowcę bez większych perspektyw, w pięknym stylu zwyciężył w 5 eliminacjach i po 10 latach przerwy zdobył dla Ferrari tytuł mistrza świata. Oprócz Laudy czołówkę wyścigów GP tworzyli: Fittipaldi (McLaren), jak zawsze jeżdżący mądrze taktycznie, który wygrał GP Argentyny i GP Wielkiej Brytanii i został wicemistrzem świata, Argentyńczyk Carlos Reutemann (Brabham) zwycięzca GP Niemiec i Anglik James Hunt (Hesketh), triumfator GP Holandii.
Niektóre wyścigi miały przebieg szczególnie dramatyczny: aż trzykrotnie eliminacje były przerywane przed osiągnięciem pełnego dystansu. Podczas GP Hiszpanii na torze Montjuich Park samochód prowadzony przez Stommelena wypadł z trasy i po odbiciu się od bariery ochronnej wpadł w publiczność - 5 osób poniosło śmierć w tym tragicznym wypadku, 11 zostało rannych. Wyścigi o GP Wilekiej Brytanii i Austrii zostały przerwane na skutek nagłego, szczególnie ulewnego deszczu, który spowodował, iż samochody wyposażone w bezbieżnikowe opony przestały poddawać się kontroli kierowców.
Nigdy jeszcze w historii sportu samochodowego wyścigi GP nie gromadziły na starcie tak dużej liczby równorzędnych samochodów i tylu świetnych zawodników. Warto jednak zwrócić uwagę na charakterystyczne przesunięcie punktu ciężkości w tych zawodach: spośród 18 uczestniczących firm (McLaren, Tyrrell, Lotus, Brabham, March, Ferrai, BRM, Shadow, Surtees, Williams, Hill, Hesketh, Parnelli, Penske, Copersucar, Ensign, Maki, Lola) aż 12 to firmy brytyjskie, pozostałe zaś pochodzą: z USA (Shadow, Penske, Parnelli), z Brazylii (Copersucar), Włoch (Ferrari) i Japonii (Maki). Co więcej, tylko Lotus i Ferrai zajmują się produkcją samochodów użytkowych, inne firmy to niewielkie zakłady wyspecjalizowane wyłącznie w produkcji samochodów wyczynowych. Ferrai i BRM korzystają z własnych silników, jeden egzemplarz Shadow wyposażony został w silnik Matra V12 - cała resztasamochodów bez wyjątku korzysta z jednostek napędowych Cosworth DFV.
źródło: cyt